Industriarbetarnas tidning

Kalmarfabriken kan räddas

17 mars, 2004

Skrivet av FREDRIK KORNEBÄCK

Bombardier planerar att stänga fabriken i Kalmar. Det gör inte facken i fabriken. De ska kämpa för att visa att tågtillverkningen behövs.

Omkring 490 personer berörs när den kanadensiska tågtillverkaren Bombardier lägger ner fabriken i Kalmar. Omkring 130 metallare sägs upp. Knappt hundra redan tidigare uppsagda är redan på väg att lämna fabriken.

Nedläggningsbeskedet kom i dag. Bombardier vill göra sig av med 6600 jobb, en femtedel av sin personal. Sju fabriker i fem europeiska länder läggs ned. Däribland Kalmarenheten. Om bolagsledningen får som den planerat.

Men facken i Kalmar har en annan framtidsplan. Börje Almén, Metalls klubbordförande, är övertygad om att det finns möjlighet att rädda fabriken.

– Vi lägger oss inte ned och dör. Vi ska kämpa och hitta ordrar. Nu är det ut till tågbolagen i Sverige och berätta att det är dags att beställa av oss.

– Vi ska visa ledningen att de har fel som vill lägga ned oss. De vill lägga ned i Portugal också, och då finns ingen annan tillverkare av rostfria vagnar kvar i Europa. Vi har en produkt som behövs.

Så sent som i somras lovade bolaget att förlägga ett center för hyttproduktion till Kalmar. Ett par månader senare ändrade sig bolagsledningen. Bombardier ska inte ha något särskilt hyttcenter.

– Vi visade att vi hade den bästa kompetensen av 19 anläggningar för hytter. Vi har samma kompetens för tåg. Det vore slöseri att göra sig av med vår kunskap, säger Börje Almén.

Metallarna på tågfabriken i Kalmar är mångsysslare. I en tid när allt fler verkstadsindustrier satsar på monoton, uppstyckad produktion och löpande band har fabriken i Kalmar stått emot. Vagnarna byggs stillastående av arbetslag som själva sköter mycket av upplägget på arbetet. Det har skapat trivsel på företaget.

– Nästa år har jag varit här i 25 år. Jag skulle lätt kunna jobba här i 25 år till. Vi har ett jävla anamma på den här fabriken, säger Börja Almén.

Bombardier planerar att lägga ned fabriken i Kalmar vid slutet av 2005. Företaget varslar också 120 personer i Västerås och 30 i Stockholm och Hässleholm. Enligt bolaget är nedskärningarna en följd av bolagets överkapacitet.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen