Industriarbetarnas tidning

Utarmade jobb går på export

2 juni, 2004

Skrivet av

I dag har svenska företag 100 000 anställda i Östeuropa. Fler blir det. Låga löner, skatterabatter och nya kunder lockar företagen. Dagens Arbete har granskat vilka jobb som är mest i farozonen.

Mest utsatta är arbetsplatser där jobben inte längre utvecklas och där investeringarna stannat av. Flytten av Electrolux dammsugarfabrik i Västervik är det senaste och ett av de mest uppmärksammade fallen av jobbflytt österut. Flytten underlättades av en mångårig utarmning av fabriken.

• Inga större investeringar gjordes i Västervik under senare år.

• Utvecklingsavdelningen flyttade från Västervik till koncernstaben i Stockholm för ett par år sedan. Tidigare hade det varit viktigt för Electrolux att utvecklingen av de nya dammsugarmodellerna låg nära produktionen. I produktionen fanns experter som kunde bidra till utvecklingsarbetet. Men nu anser företaget att utvecklingsarbetet kan ligga åtskild från tillverkningen. Och då kan tillverkningen lika gärna ligga i låglönelandet Ungern.

• Marknadsavdelningen gick samma väg. I Västervik fanns en kunskap om vad kunderna krävde, krav som snabbt kunde fångas upp av utvecklingsavdelningen och omsättas i produktion av nya modeller.

• Automatiseringen av produktionen stannade av. Införandet av ny teknik som rationaliserade tillverkningen upphörde.

• Arbetet vid det löpande bandet utarmades. Cykeltiderna – alltså den tid varje montör har på sig att utföra hela arbetet – pressades ner till 50 sekunder.

Ett utarmat, uppstyckat standardiserat arbete med korta cykeltider är lättare att flytta än ett innehållsrikt arbete som kräver mycket kunskap. Kunskap är svårare att flytta. I den ungerska fabriken har cykeltiderna pressats till 30 sekunder.

En av de mest hotade branscherna är Industrisveriges dolda jätte: bilindustrins underleverantörer som med sina 85 000 anställda i Sverige sysselsätter betydligt fler än själva bilindindustrin. Där har 30 000 jobb redan försvunnit, dels genom rationaliseringar, dels genom flytt österut.

Prispressen från kunder som Volvo och Saab Automobile tvingar underleverantörerna att se om sina kostnader. Sven-Åke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonkomponentgruppen:

”För att klara kraven tvingas många se sig om efter tillverkning i lågkostnadsländer. Utvecklingen går i en rasande fart, och politikerna underskattar kraften i utvecklingen.”

Läs vidare i dokumentet Jobben flyttar österut!

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.