Industriarbetarnas tidning

Bilverkstaden erbjuder vaccination

3 september, 2004

Skrivet av ÅKE LIF

Stora kokor av avfallsrester sitter kvar i sopbilen när den kommer in för service. Mekanikerna Henrik Törnblom och Peter Wedom tvingas arbeta i stanken. Foto: Daniel Roos

Stanken är obeskrivligt vidrig. När mekanikerna ska serva sopbilar tvingas de rota i äckliga, hälsofarliga avfallsrester. Det vill de ha kongressens hjälp att slippa.

Henrik Törnblom och Peter Wedom jobbar på Volvo Truck Center i Järfälla, en av företagets anläggningar i Stockholmsområdet.

Bland kunderna finns sopbilsåkare. När bilarna lämnas in för service och reparationer ska de enligt reglerna vara rengjorda. Men det händer bara i enstaka fall, nästan alltid finns sjok av stinkande skräp kvar, i botten av soputrymmet ibland även lakvatten vars innehåll man bara kan föreställa sig.

Det är just i bilarnas soputrymme som mycket av arbetet måste ske. Där finns hydraulik och annat som ska servas och smörjas.

– Klart man försöker jobba ännu snabbare än vanligt, säger Henrik Törnblom. Sen får man duscha ordentligt efteråt och byta alla kläder.

De som arbetar med sopbilarna får till och med regelbundet sprutor mot gulsot och stelkramp.

Om dessa arbetsförhållanden har klubben på Volvo Truck Center skrivit en motion som Metallettan gjort till sin inför Metalls kongress den 7 till 10 september.

Kravet är att förbundsstyrelsen tillsammans med Bilreparatörernas riksförening ska verka för att lagstiftningen kring tvättning av sopbilar inför reparation efterlevs.

– Vi vill ha bort den här smutsiga hanteringen, säger Per Bastrup, klubbordförande. Kommunerna ställer inte tillräckliga krav på entreprenörerna.

– Ibland kan bilarna stå ute i solen, kanske en hel helg, med soprester som ligger och jäser. Det har till och med hänt att vi haft likmaskar i overallerna.

Det händer att verkstaden vägrar ta emot hårt smutsade bilar. Men skulle man stoppa helt och hållet uppstår ett annat problem:

– Vem ska då göra jobbet? Vi förlorar kunder och kanske arbetstillfällen, och bilarna hamnar i stället hos skuttföretag med ännu sämre arbetsmiljö, säger Per Bastrup.

Han vill se en politisk lösning. Därför har en motion lämnats in till Stockholms arbetarkommun (detsamma har skett i Malmö, som har samma problem).

Det finns ingen konflikt mellan fack och företag i den här frågan. Björn Berg, servicechef på Volvo Truck Center i Järfälla, säger:

– Det retar mig oerhört att åkarna inte har tvättanläggningar. Grabbarna är fantastiska som ställer upp på att göra det här jobbet.

I föreskrifterna för arbete i motorbranschen står det tydligt att fordon som använts för transport av bland annat sopor ska rengöras innan arbetet på fordonet påbörjas. Ändå ser det ut som det gör i dag.

– Jag förstår problematiken, säger Peder Svensson, ansvarig för upphandling vid Stockholms renhållningsförvaltning. Det som förvånar mig är att ägarna inte är mer rädda om sina bilar.

– Jag lovar att lyfta fram den här frågan bättre när vi jobbar med underlag inför nästa upphandlingsomgång.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.