Industriarbetarnas tidning

”Jag blev skrämd”

21 september, 2004

Det är oerhört beklagligt att Volvo Lastvagnar valt att radera ut 14 års utveckling. Många kunniga bilbyggare vill inget hellre i dag än att byta jobb. Det säger EU-parlamentarikern (v) och metallaren Jonas Sjöstedt.

Sjöstedt har gjort ett tillfälligt inhopp som metallarbetare på sin gamla arbetsplats Volvo Lastvagnar i Umeå. I dag (21/9) skriver han i Västerbottens Folkblad om missförhållandena på fabriken.

I augusti i år ändrade företaget i arbetsorganisationen på monteringen. Tidigare byggdes hytterna i arbetslag som själva bestämde takten och roterade arbetsuppgifterna mellan sig. Förändringen innebär att löpande bandet återinförts med en och samma lina som löper genom hela monteringen. Arbetsmomenten återkommer var tredje minut för varje metallarbetare.

Vill någon till exempel lämna sitt arbetsställe för att gå på toaletten, eller ringa, krävs det att hon trycker på en knapp för att få en ersättare.

– Jag blev skrämd, säger Jonas Sjöstedt. Jag började på Volvo 1990. Det var usel arbetsmiljö, med hårt uppdrivet tempo, och dåliga attityder till jobbet. Senare jobbade vi i många år för att förbättra kvalitén och arbetsinnehållet. Det arbetet raseras nu.

I oktober kommer två löntagarkonsulter att besöka företaget för att utvärdera förändringarna i monteringen.

– Jonas Sjöstedt målar upp en bild som inte stämmer, säger Thor Persson, informationschef på Volvo Lastvagnar i Umeå.

– Han har varit borta härifrån i 14 år och nu kommit hit för att jobba en vecka.

Thor Persson säger att företaget var tvunget att göra något för att förbättra effektiviteten. I annat fall fanns det en risk att monteringen flyttades från Umeå.

I början av nittiotalet byggdes 27 000–28 000 hytter om året. I dag handlar det om dubbelt så många. Ett sätt att öka effektiviteten är att minska antalet materialleveranser. Det blir färre med en gemensam lina än med 16 ”smålinor” som det var tidigare.

– Samtidigt är det hela ganska nytt fortfarande. Det är klart att det finns inkörningsproblem.

Volvo Lastvagnar i Umeå tillverkar hytter och har 2 200 anställda metallare. Runt 900 av dem jobbar i monteringen.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.