Industriarbetarnas tidning

Sämre villkor i Trollhättan

16 september, 2004

Skrivet av

Arbetarna vid Saab i Trollhättan har kortare semester, längre arbetstider och sämre sjukförmåner än kollegorna vid Opel. Dessutom tjänar arbetarna i Trollhättan mindre. En Opelarbetare är drygt 60 procent dyrare än en Saabarbetare.

Till och med Opels östtyska bilfabriker ligger högre i lön än Trollhättan.

Dagens Arbete har jämfört villkoren vid General Motors bägge bilfabriker i Trollhättan och tyska Rüsselsheim. En av orterna får tillverka GM:s nästa mellanstora bil (Saab 9-3, Opel Vectra och Chevrolet Malibu).

Så fort GM spelade ut fabrikerna mot varandra bedyrade de svenska och tyska facken att de inte kommer att tävla i social dumpning och bjuda under varandra.

Senast i samband med Metallkongressen förra veckan lovade Metalls förbundsordförande Göran Johnsson och Reinhard Kuhlmann, IG Metalls representant i Opels koncernstyrelse gemensamt att inte dumpa villkoren.

En jämförelse visar att villkoren är mycket olika.

Den totala lönekostnaden – lön plus sociala utgifter – är över 60 procent högre i Rüsselsheim. Där kostar en arbetare 37 euro i timmen jämfört med 23 i Trollhättan.

Opel har en fabrik i Eisenach i det forna Östtyskland där lönerna befinner sig på en helt annan nivå än i västra delen av landet. Men även i Eisenach är lönekostnaderna högre än i Trollhättan. Lön och sociala avgifter för en Eisenacharbetare uppgår till 27 euro i timmen.

Även i arbetstider är skillnaderna stora.

I Trollhättan jobbar man i snitt 38 timmar på en tvåveckorsperiod. Arbetarna går i tvåskift. Förmiddagsskiftet arbetar 40 timmar, eftermiddagsskiftet 36. Det ger ett snitt på 38 timmar i veckan.

I Rüsselsheim uppgår både förmiddags- och eftermiddagsskiften till 35 timmar i veckan – sju timmar per dag. Men de kompletteras med ett kortare nattskift på fem timmar (mellan 20.45 och 01.45) fyra dagar i veckan. Tillsammans ger det ett snitt på 30 timmar över en treveckorsperiod.

Tyska metallarbetare har inte bara kortare veckoarbetstid. De jobbar också färre veckor än svenska metallarbetare. I Sverige har metallarbetarna 25 dagars betald semester, i Tyskland 30 dagar.

Den som blir sjuk har betydligt förmånligare ersättning i Tyskland. Där har metallarbetarna inga karensdagar och sjukersättningen motsvarar hela lönen i sex veckor.

Arbetarna i Trollhättan får i likhet med alla andra i Sverige inte ett öre första sjukdagen. Sedan utgår 80 procent av lönen i sjuklön från arbetsgivaren i tre veckor.

Opel och Saab har nu två månader på sig att formulera var sin offert som ska visa hur effektivt de kan bygga GM:s nya mellanstora bil. På så vis ska General Motors vända förlust till vinst.

Saab har de senaste fyra åren gått med 9 miljarder kronor i förlust. Men det är ändå ingenting mot Opel. Den samlade förlusten för Opel under de senaste fyra åren uppgår till 17 miljarder kronor.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.