Industriarbetarnas tidning

General Motors tigger

8 oktober, 2004

Skrivet av

Statliga stödpengar till General Motors kan avgöra om Trollhättan eller Rüsselsheim får tillverka den nya mellanklassbilen.

Det framgår av den kravlista som General Motors skickat över till ledningarna för de bägge fabrikerna, erfar Dagens Arbete.

För General Motors är det inte bara produktivitet, kvalitet, kostnader och kompetens som avgör var den nya mellanstora bilen ska tillverkas. Den fabrik som kan ordna mest i statsstöd får ett extra viktigt plus i kanten när GM-ledningen slutgiltigt fattar sitt beslut.

Enligt EU:s regler är det förbjudet att ge bilindustrin statsstöd. Anledningen är bland annat att branschen lider av stor överkapacitet. Det vill säga: det finns för många fabriker.

Men EU-kommissionen kan ändå tillåta att de enskilda staterna betalar ut stödpengar till bilfabriker.

General Motors har under det senaste decenniet varit en av de största mottagarna av bidrag. Totalt har 2,7 miljarder kronor av de europeiska skattebetalarnas pengar betalats ut till GM-fabriker i Tyskland, Belgien, Storbritannien, Portugal och Spanien sedan 1992, enligt uppgifter från EU-kommissionen som Dagens Arbete tagit del av.

I synnerhet de tyska fabrikerna har fått stora belopp. Största enskilda stödet, 990 miljoner kronor, gick till bygget av en helt ny fabrik i Eisenach i östra Tyskland där Opels småbilar Astra och Corsa tillverkas. Stödpengarna utbetalades som ett led i den tyska regeringens omfattande satsning på att få igång ekonomin i de östra delarna efter kommunismens sammanbrott.

Stora summor har även gått till fabriker i västra Tyskland, dock inte Rüsselsheim.

Över en halv miljard, 553 miljoner kronor, betalades ut till Opels motorfabrik i Kaiserslauten vid två tillfällen. Merparten av stödet (404 miljoner) härrör från 1998 då pengarna gick till att ta fram en ny turbomotor. Kaiserslauten förser samtliga tyska Opelfabriker med motorer.

Av de 2,7 miljarder kronor GM Europa fått har drygt 2 miljarder gått till Opel. GM:s österrikiska motorfabrik i Aspern utanför Wien har fått 613 miljoner kronor. Vauxhall-fabriken i Ellesmore Port i Storbritannien, som bland annat tillverkar Saabs systerbil Opel Vectra, fick häromåret 145 miljoner kronor.

Saab har däremot inte varit med på bidragståget. Trollhättan ligger nämligen utanför det område som berättigar till EU:s regler för regionalt statsstöd.

Även Rüsselsheim ligger utanför stödområdet. Däremot kan Rüsselsheim indirekt få bidrag genom dess motorfabrik i Kaiserslauten som har rätt till 18 procent av investeringskostnaden i statsstöd.

Facken inom General Motors motsätter sig statsstöd. I det uttalande som de svenska och tyska metallförbunden enades om i förra veckan säger man bestämt nej till statliga bidrag. Metalls förbundsordförande Göran Johnsson var mycket bestämd.

– Vi motsätter oss allt statsstöd till bilindustrin. Ingen ska ha nåt statsstöd inom bilindustrin.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.