Industriarbetarnas tidning

”Jag litar inte på GM”

13 oktober, 2004

Skrivet av

Han är en av Tysklands mest uppmärksammade män just nu. I morgon (14 oktober) tar han emot de europeiska General Motors-facken i Rüsselsheim.

Klaus Franz är ordförande för IG Metall på Opel och ordförande i Betriebsrat, det ”företagsråd” som för de anställdas talan gentemot företaget.

Det är en jagad och strängt upptagen fackordförande som tar emot i fackets lokaler inne på Opel-fabriken där drygt 20 000 personer arbetar. Till fabrikens måleri kom Klaus Franz 1975 som ung vänsteraktivist. Fem år senare satt han i Betriebsrat, sedan år 2000 är han dess ordförande.

I medierna porträtteras denne 52-årige tvåbarnsfar som lite ovanlig för att leda facket i ett av Europas största industriföretag. För några år sedan representerade han De Gröna i motsvarande kommunfullmäktige, men i dag är han partilös.

Klaus Franz är också ordförande för EWC, det europeiska företagsrådet inom General Motors. I EWC samlas facken för Opel i Tyskland, Belgien, Spanien och Portugal, Vauxhall i Storbritannien och Saab Automobile i Sverige.

Franz var en av tillskyndarna till den internationella protestdag då tiotusentals GM-arbetare häromåret manifesterade sitt stöd för den nedläggningshotade Vauxhall-fabriken i Luton i Storbritannien. Luton räddades.

– Vi lärde mycket av den aktionen som vi kan ha nytta av i dag när vi står upp för fabrikerna i både Trollhättan och Rüsselsheim. Som fackförening måste vi hålla ihop, även över gränserna. Det är nödvändigt, vi har inget alternativ.

Samarbetet med Metallklubben i Trollhättan och dess ordförande Paul Åkerlund har gått mycket bra, anser han.

– Vi håller täta kontakter, ibland talas vi vid två gånger om dagen. Vi ska träffas i Göteborg sista veckan i oktober. Då ska vi stämma av hur vi ligger till. Allt för att undvika att någon av oss dumpar villkoren.

Klaus Franz anser att företaget i första hand är ute för att pressa villkoren för de anställda både i Sverige och Tyskland. Och han tror att bägge fabrikerna klarar sig.

– Det är inte säkert att den fabrik som inte får tillverka den nya mellanstora bilen tvingas stänga. Fabriken kan säkert fortsätta, men till en betydligt lägre kostnad. Det är dit General Motors vill.

– Jag litar inte på dem.

– Vi måste tro på en framtid för både Trollhättan och Rüsselsheim. Vi måste analysera hur bägge fabrikerna kan fortleva, vilken lösning som är bäst.

Om nu inte Trollhättan får göra den nya mellanstora bilen – vad ska Trollhättan göra då?

– Jag tycker exempelvis att det är mycket underligt att Saabs cabriolet-modell inte görs i Trollhättan utan i Österrike.

Parallellt med ”skönhetstävlingen” – som offertkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim kallas i Tyskland – har facket på Opel fört tuffa lokala löneförhandlingar. Företaget gick ut hårt och krävde frysta löner i fem år, ökad arbetstiden från 35 till 40 timmar veckan utan lönekompensation och fackmöten bara på lördagar. Bort med ersättningarna för obekväma arbetstider och övertid. De anställda uppmanas också ”bjuda på ” avbrott i produktionen eftersom avbrotten ska bokföras som rast, inte produktionsstörning.

Hur går förhandlingarna?

– Vi körde fast och vi har sagt att de lokala förhandlingarna får vänta till dess att vi löst frågan om var den nya mellanstora bilen ska tillverkas.

– Det nuvarande avtalet löper ut med 2005 års utgång, så egentligen är det ingen brådska.

Men facket svarade ändå på Opels kravlista. Facket krävde: inga försämringar – och jobbgaranti.

– Vi har ett slags skydd i avtalet för jobben redan nu, men ingen garanti som de fått på Daimler Chrysler.

Skyddet består i att företaget i första hand ska erbjuda de äldre arbetarna avtalspension vid övertalighet. I andra hand ska de anställda gå ner i arbetstid.

Den verkliga jobbgarantin ligger i investeringar, säger han. För några år sedan plöjde GM ner 7 miljarder kronor i en helt ny fabrik.

– Vi ökade inte kapaciteten, den nya fabriken klarar av att göra lika många bilar som den gamla. Men den nya fabriken kräver betydligt färre människor. Totalt behövs 4 500 färre i dag. En otrolig siffra egentligen.

Totalt sysselsätter Rüsselsheim drygt 20 000 personer. Enligt Franz är 7 000 (varav tusen tjänstemän) sysselsatta med produktion av Opel Vectra. 2 500 tjänstemän återfinns på Adam Opel AG:s kontor som bland sysslar med marknadsföring. 1 500 arbetar i den enhet där GM och italienska Fiat samsas om växellådor. Ytterligare 8 500 (varav hälften arbetare i produktion) finns i utvecklingsavdelningen som är General Motors största utanför USA.

– Den stora utvecklingsavdelningen är naturligtvis vår stora tillgång. Där sker all förnyelse och den måste ligga nära tillverkningen.

Vad tror du: har General Motors redan bestämt sig eller är det en ärlig tävlan mellan Trollhättan och Rüsselsheim?

– Man kan aldrig veta med General Motors. Som sagt jag litar inte på dem.

Vad talar för Rüsselsheim?

– Vårt läge. Vi ligger mitt i Europa nära kunderna. Vi har en stor utvecklingsavdelning. Vi har en ny, toppmodern fabrik som klarar av att tillverka de volymer som GM vill. Produktiviteten är hög. Rüsselsheim är hjärtat för varumärket Opel.

Och vad talar mot?

– Att det råder överkapacitet. Och våra lönekostnader är högre än i andra länder.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Opinion

”Ljugande politiker är ett hot mot demokratin”

”Ljugande politiker är ett hot mot demokratin”

Jan Scherman: När Ebba Busch ljuger om sitt festande mitt i en coronakris använder hon sig av samma metod som Donald Trump

Skulle Boden bota min resångest?

Skulle Boden bota min resångest?

Den värsta resfebern lugnas av ett nattåg mot Norrland, skriver Anneli Jordahl.

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

Även vi bör återuppta diskussionen om att förbjuda militanta nazistorganisationer som NMR, skriver journalisten Lisa Bjurwald

Sverige är på rätt väg ur krisen

Sverige är på rätt väg ur krisen

Att förstärkningen av a-kassan blir kvar är en seger för tryggheten, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Ni har tystat oss bit för bit, LKAB”

”Ni har tystat oss bit för bit, LKAB”

Brukspatronen har satt kniven i det sista av Malmbergets levande kulturscen, skriver musikern Johan Airijoki.

Självklart väljer vi medlemmarnas sida

Självklart väljer vi medlemmarnas sida

När vi tar strid för varandra visar vi att vi är en kamporganisation, skriver Pontus Georgsson.

Livets gång syns bara från sidan

Livets gång syns bara från sidan

Det är hjärtat som visar oss vägen. Och hundar, skriver Carl-Einar Häckner.

”Metoo gav oss mod – och viktiga verktyg”

”Metoo gav oss mod – och viktiga verktyg”

Kvar efter metoo finns något viktigare än debatten om rätten att skuldbelägga enskilda personer, skriver sex förtroendevalda i IF Metall.

Vi är på väg in i ett nytt läge

Vi är på väg in i ett nytt läge

När vi i Sverige skryter lite extra säger vi att vi är världsmästare i omställning, skriver Peter Larsson.

Bra jobb­satsningar i höstbudgeten

Magdalena Anderssons spara i ladorna har bytts mot satsa järnet. Det är helt rätt, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.