Industriarbetarnas tidning

GM lyckades trimma två fabriker

2 november, 2004

Skrivet av

Offerterna är lämnade och nu dröjer det månader innan beskedet kommer. Trollhättan eller Rüsselsheim? Eller har General Motors redan bestämt sig? Kanske finns det en tredje förlorare.

Från Tyskland kommer inga uppgifter om den offert som Opel i Rüsselsheim lämnat över till ägaren General Motors. IG Metalls klubbordförande Klaus Franz har inga kommentarer att ge på några veckor.

Tystnaden från Tyskland kan betyda att man är säker på att vinna ”skönhetstävlingen” och inte behöver gå ut och offentligt basunera ut sina fördelar. Att facket är tyst kan helt enkelt bero på att facket inte haft något inflytande i offertskrivandet.

Från svenskt håll har valda delar av Saabs offert offentliggjorts. Dels regeringens satsningar på vägar, järnvägar, forskning och utveckling samt arbetsmarknadsutbildning. Dels fackens uppgörelse med Saab Automobile om ökad flexibilitet och ökad produktionstid från 70 till 108 timmar i veckan.

Infrastruktursatsningar, flexibilitet och ökad produktionstid kan vara nog så viktigt. Men ändå återstår två viktiga bitar i Trollhätteofferten. Två uppgifter som kan vara avgörande för valet av produktionsort för den nya mellanklassbilen. Två uppgifter som är sekretessbelagda.

De två avgörande – ännu okända – uppgifterna är:

• Investeringskostnaden. Vilka extra investeringar krävs i Trollhättan jämfört med Rüsselsheim för att klara en produktion på 293 000 bilar per år?

• Tillverkningskostnaden i produktionen per bil. En oerhört viktig siffra där produktionspersonalens löner, slitage på maskiner (avskrivningar) och energikostnaden ingår. Där ingår inte kostnaden för forskning och utveckling, inte heller material.

Som Dagens Arbete tidigare kunnat berätta ligger dagens tillverkningskostnader ungefär lika i Trollhättan som i Rüsselsheim.

Den tyska fabriken borde ha lägre kostnader eftersom den tillverkar fler bilar. Men de tyska lönerna ligger betydligt högre än i Trollhättan. Och det betyder att Rüsselsheim inte drar nytta av stordriftsfördelarna. Tillverkningskostnaden ligger på mellan 20 000–30 000 kronor per bil. Den siffran ska pressas ned ordentligt, kräver GM. De lägre lönerna i Trollhättan ger ett plus. Men hur långt räcker det?

Investeringskostnaden borde missgynna Trollhättan. I dag klarar Trollhättan en tillverkning på cirka 140 000 bilar, mot uppåt 300 000 i Rüsselsheim. GM kräver en årsproduktion på minst 293 000, en kapacitet som alltså Rüsselsheim klarar redan i dag.

Det betyder inte att Rüsselsheim inte behöver investera. Att tillverka bilar på en helt ny plattform kräver stora investeringar i produktionen. Inte minst måste nya pressverktyg köpas in. Och de är mycket dyra. Dessa tunga produktionsinvesteringar är lika för både Trollhättan och Rüsselsheim. Där har inte någon fabrik någon fördel.

Vid sidan av produktionsinvesteringarna utgörs en mindre del av investeringarna av så kallade kapacitetsinvesteringar. Det vill säga: ändringar i flödet så att man klarar av att tillverka 60 bilar i timmen, som GM kräver.

Där har måhända Rüsselsheim en fördel eftersom fabriken redan sägs kunna tillverka uppåt 300 000 bilar. Men hur värderar GM det försprånget när större delen av investeringskostnaden – produktionsinvesteringarna – är lika för bägge orterna?

Så länge vi inte vet och kan jämföra investeringskostnaderna och tillverkningskostnaderna är det omöjligt att spekulera i vilken fabrik som får tillverka den nya mellanklassbilen.

Kanske är det redan avgjort. Kanske bestämde sig GM redan innan man utlyste ”skönhetstävlingen”. Kanske ville GM bara testa metoden att ställa fabrik mot fabrik i syfte att pressa villkoren och få fram två hårt rationaliserade, hög effektiva, flexibla bilfabriker som klarar av att spotta fram 60 bilar i timmen.

I så fall har GM lyckats trimma två fabriker. Och kan lägga ner en tredje som inte ens är inbjuden till ”skönhetstävlingen”. GM har elva fabriker i Europa. Särskilt de tyska dras med höga kostnader. Oron och ilskan bland de anställda har varit störst i den stora men krisdrabbade Bochumfabriken.

Kanske är det just Bochum som sitter med Svarte Petter när GM i början av nästa år offentliggör resultatet i en tävling där två var inbjudna men där utslaget berör andra, icke tävlande.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?