Industriarbetarnas tidning

Bilfabriker drar västerut

13 december, 2004

Skrivet av

Biljobben flyttar inte bara österut till de nya EU-länderna. Nu vandrar också biljobben västerut. Europas biltillverkare ökar också produktionen i USA. Orsaken är den billiga dollarn.

På några år har dollarns värde gentemot euron minskat med 38 procent. Det frestar den europeiska bilindustrin att lägga mer tillverkning i USA. Enligt Automotive News kommer Mercedes, Volkswagen och BMW att satsa mer i Nordamerika nästa år.

Mercedes planerar exempelvis att fördubbla sin produktion i USA under kommande år.

Flytten av jobb är enligt tidningen ett utslag av den ”producera-där-bilarna säljs”-filosofi som är bilbranschens ledstjärna.

För företag som redan har tillverkning i USA är det inga större problem att flytta tillverkningen västerut. Värre är det för de biltillverkare som säljer mycket – men som saknar egen produktion – i USA. Däribland Volvo och Saab.

Teoretiskt skulle Volvo personvagnar kunna flytta tillverkning till någon av Fords fabriker. Men bilarna som tillverkats på Torslanda i Göteborg och i belgiska Gent tycks ändå sälja i USA, valutaoron till trots.

Under årets första elva månader sålde Volvo 126 000 bilar i USA. En 3-procentig ökning mot i fjol, mycket tack vare den nya S40-modellen.

Volvos nya chef för Nordamerikan gick nyligen ut och önskade ökad produktion i USA. Men hennes krav hålls för närvarande tillbaka av att Volvo personvagnar säljer – och tjänar – mycket bra i Europa. Volvo går i år mot en rekordproduktion på drygt 460 000 bilar.

Volvo är dessutom fastväxta i en europeisk underleverantörsstruktur. Att skicka komponenter över Atlanten är dyrare än att skicka hela bilar.

Saab skulle också kunna tillverkas i USA då man tillhör General Motors. Det finns inga planer på att tillverka någon av de modeller som idag produceras i Trollhättan. Däremot tänker GM nästa år tillverka en ny, amerikansk Saab i Ohio: stadsjeepen Saab 9-7x som egentligen är en variant av Chevrolet Trailblazer.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.