Industriarbetarnas tidning

Ford storsatsar på Skövde

17 december, 2004

Skrivet av

Volvos motorfabrik stärker sin ställning som centrum för tillverkningen av dieselmotorer.

– Jag är jättenöjd, säger Bengt-Göran Franzén, vice ordförande i Metallklubben.

700 miljoner kronor investeras när Skövde får tillverka den fyrcylindriga diselmotorern till Volvos nya småbil, S40 och V50. Produktionen startar nästa år. 2006 väntas investeringen ge fler jobb i fabriken.

– Om det blir 50 eller 200 nyanställningar vågar jag inte sia om idag, men visst blir det nya jobb.

I och med investeringen tryggas jobben i minst sex år framöver, säger Franzén som är lättad över beskedet.

– Vi hade legat mycket illa till om vi inte fått den här motorn.

Oron har varit stor på motorfabriken alltsedan Ford för två år sedan fattade beslutet att flytta tillverkningen av sexcylindriga bensinmotorn till Bridgend i Wales.

– Så här i efterhand är jag helnöjd med utgången, säger Bengt-Göran Franzén. Beslutet innebär att vi kompenserats med råge. Det är bättre att tillverka dieselmotorer än bensinmotorer. Dieseln har framtiden för sig, inte bensinmotorn.

Idag tillverkar Skövdefabriken en femcylindrig dieselmotor, en femcylindrig bensinmotor och den sexcylindriga bensinmotor som Bridgend tar över tillverkningen av nästa höst.

Volvo personvagnar har 1 300 metallarbetare anställda i Skövdefabriken. Vägg i vägg ligger Volvo lastvagnars motortillverkning med drygt 2  000 metallare. Produktionen av lastvagnsmotorer har ökat kraftigt och 400 personer har nyanställts i år.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.