Industriarbetarnas tidning

GM:s sparpaket klart

10 december, 2004

Skrivet av

I oktober kom varslet, i går kom resultatet av slutförhandlingarna mellan General Motors och facket. 12 000 jobb bort från Europafabrikerna. Men det påverkar inte dragkampen mellan Rüsselsheim och Trollhättan.

Den dragkampen vet vi resultatet av senast i mars nästa år. Beslutet om GM:s nya mellanklassbil ska tillverkas i Rüsselsheim eller Trollhättan är en helt annat process.

Sparpaketet som bantar bort 12 000 anställda – vart femte jobb – är en allmän neddragning för ett General Motors vars Europa-verksamhet inte gått med vinst på fem år. Neddragningarna innebär att GM Europa sparar 5 miljarder kronor per år.

Tyskland tar hårdaste smällen med 5 500 jobb bort från Rüsselsheim, 3 600 från Bochum och 400 från motorfabriken i Kaiserslauten.

– Det hårdaste slaget efter kriget, kommenterade Klaus Franz, ordförande för koncernfacket inom GM, på en presskonferens efter uppgörelsen.

Varslet mot 540 anställda i Trollhättan ligger kvar. I Trollhättan hoppas facket att fabriken får sin beskärda del av de uppskattningsvis 6 miljarder kronor som GM avsatt för att lindra verkningarna av den drastiska neddragningen.

Pengarna ska i första hand gå till omställningsbolag där de övertaliga får hjälp med utbildning och att försöka hitta nya jobb. En modell som använts i Sverige under större neddragningar, alltifrån varvs- och stålindustrin på 1970-talet till Ericsson under IT-krisen.

Avtalspension, avgångsvederlag och outsourcing väntas också minska personalstyrkan. Facken och GM är överens om att uppsägningar ska undvikas.

Men en anonym källa inom GM säger till Automotive News att det inte finns några garantier mot uppsägningar. Det finns heller inga garantier mot att stänga hela fabriker.

Detta ger GM:s Europaledning i praktiken fria händer inför beslutet nästa år att satsa antingen på Rüsselsheim eller Trollhättan.

De stora neddragningarna i Tyskland kan vara en nackdel för Trollhättan. GM kan hänvisa till att Tyskland redan tagit sin del av smällen om de väljer Rüsselsheim.

Det är också möjligt att GM skulle kunna behålla både Rüsselsheim och Trollhättan som genom ”offerterna” visat att de är trimmade till världsklass. Alternativet för GM vore i så fall att lägga ned en tredje fabrik. Ihärdiga rykten gör gällande att den stora Bochiumfabriken helt eller delvis ska outsourcas.
General Motors Europa har i dag 63 000 anställda i elva fabriker. Drygt hälften av de anställda finns i de tyska Opelfabrikerna.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen