Industriarbetarnas tidning

Saab Powertrain krymper

7 december, 2004

Skrivet av ÅKE LIF

Saabs växellådsfabrik i Göteborg säger upp 57 metallare. Orsaken är produktionsminskning.
– Vi har fått mindre att göra, eftersom vi tillverkar en gammal växellåda, säger Per Hallqvist, vice ordförande i verkstadsklubben på Saab Automobile Powertrain.

I dag (7 december) har uppsägningarna gått ut till de 57 anställda på företaget. Ytterligare 21, som valt att sluta eller går i avtalspension, försvinner.

– Det känns fruktansvärt tråkigt, men vi hade inte mycket att välja på, säger Per Hallqvist. Vi har gått ner från två till ett skift och produktionstakten är låg.

Saab Automobile Powertrain ägs av General Motors och Fiat och tillverkar växellådor till flera olika bilmärken. Men företaget ligger inte i framkanten tekniskt sett.

– Vi vet inte om vi får en ny växellåda att tillverka. Från facket har vi försökt länge att trycka på, men det är svårt att få besked, säger Per Hallqvist.

Efter uppsägningarna och avgångarna finns ungefär 320 metallare kvar i företaget. Som det ser ut i dag finns en stark oro för framtiden, inte minst med tanke på de turbulenta strukturförändringarna inom bilindustrin.

Det finns en internationell facklig kontaktgrupp inom Powertrain.

– Det är möjligt att vi kan gå vidare den vägen, säger Per Hallqvist. I dag har vi inga konkreta öppningar.

I våras stämde metallklubben Saab Automobile Powertrain för brott mot förhandlingsordningen. När 75 metallare hade fått gå från företaget uppstod behov av arbetskraft, varvid företaget lånade in personal från fabriken i Södertälje i stället för att anlita de uppsagda.

Företaget medgav att man gjort en miss och betalade klubben ett skadestånd på 80 000 kronor.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.