Industriarbetarnas tidning

”Tyskarna förhandlar genom media”

21 december, 2004

Skrivet av

Mellanklassbilen till Rüsselsheim – sedan kan vi prata löner. Det krävde tyska facket igår. – Att de förhandlar genom media visar att de befinner sig i en pressad situation, kommenterar metallklubben i Trollhättan.

När General Motors hårdbantar sina Europa-fabriker får Tyskland ta de hårdaste smällarna. Sammanlagt ska 9 500 jobb bort i de tyska fabrikerna, 12 000 totalt i hela Europa.

Orsaken är att GM måste spara pengar eftersom koncernen inte gått med vinst i Europa sedan 1999.

För att gå i land med besparingarna kräver GM-ägda Opel förlängda arbetstider och sänkta löner.

Besparingspaketet har egentligen ingenting att göra med dragkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim om var nästa generation mellanklassbilar ska produceras.

Men genom Rüsselshemsfackets utspel häromdagen finns det nu en koppling mellan tyska löneförhandlingar och det kommande beslutet om mellanklassbil.

Till tidningen Auto Motor und Sport sa Klaus Franz, IG Metalls ordförande på Opel i Rüsselsheim, att nästa generation mellanklassbilar måste tillverkas i Rüsselsheim. Dessutom vill Franz att nästa generation Astra-modeller ska utvecklas i Rüsselsheim. Efter det är facket berett på att diskutera eventuella eftergifter.

– Bara när dessa bitar är på plats kan vi diskutera vad de anställda är beredda att erbjuda, sa Franz i intervjun.

Utspelet från Klaus Franz tas med ro i Trollhättan.

– De befinner sig i en pressad situation. Att de vill ha tillverkningen är ju ingen hemlighet. Vi vill också ha tillverkningen av mellanklassbilen. Konstigare är det inte, säger Chresten Nielsen, vice ordförande i Metallklubben på Saab Automobile i Trollhättan.

Chresten Nielsen gläds åt att Trollhättefabriken seglat upp som den bästa inom GM Europa. För första gången toppade man den interna kvalitetslistan i november.

– Det känns bra. Här har vi lämnat in en offert som berättar vad vi vill göra. Samtidigt visar vi också vad vi verkligen kan. Sånt höjer självkänslan.

Någon gång under första kvartalet nästa år fattar GM beslutet om Rüsselsheim eller Trollhättan får tillverka nästa generation mellanklassbil, det vill säga Opel Vectra och Saab 9-3.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.