Industriarbetarnas tidning

Inte kört för Trollhättan

15 februari, 2005

Skrivet av

Trollhättan får göra Cadillac. I går bekräftades det av General Motors ledning. Men beslutet påverkar inte dragkampen med Rüsselsheim, skriver Harald Gatu i Dagens Arbetes analys.

Att Trollhättefabriken får produktionen av den första Cadillac som någonsin gjorts i Europa har i mediakommentarerna setts som ett tröstpris för den västsvenska bilfabriken. I och med att Trollhättan får Cadillac är slaget om den mellanstora bilen över, har det hetat.
Den slutsatsen är inte alldeles självklar.

Att Trollhättan får Cadillac innebär inte automatiskt att Rüsselsheim tar hem spelet om den nya mellanbilen. Av flera skäl.

För det första har det under flera år projekterats för tillverkning av Cadillac i Trollhättan. Arbetet påbörjades långt innan dragkampen med Rüsselsheim blev aktuell. Att de första bilarna ska rulla av bandet redan nästa år är bara ett av tecknen på att beslutet togs för länge sedan. Dessutom har ett par hundra utvecklingsingenjörer från General Motors (GM) och Cadillacs underleverantörer under lång tid haft passerkort in på Trollhättefabriken.

För det andra ska Cadillac BLS, som den kallas, byggas på exakt samma Espilon-plattform som GM:s nya mellanstora modell av Opel Vectra och Saab 9-3. Därmed finns det inga praktiska hinder för att tillverka alla tre modellerna i en och samma fabrik. Därför kan man heller inte räkna ut Trollhättan som tillverkare av den nya mellanstora bilen bara för att de får tillverka den nya Cadillacen.

Gårdagens besked från GM säger därför ingenting om utgången mellan Trollhättan och Rüsselsheim.

Om nu GM väljer att tillverka den nya mellanstora bilen i Rüsselsheim kan Cadillacen vara en del av en reservplan för Trollhättan. Men bara en del. Kom ihåg att Cadillac idag är ett försvinnande litet bilmärke i Europa, i Sverige räknas försäljningen bara i hundratal. GM räknar med en produktion på max 20 000 bilar i Europa om några år. Saab tillverkade i fjol 128 000 bilar, varav mer än hälften var 9-3-modeller.

Tillverkningen av en Cadillac kan därför aldrig kompensera Trollhättan för ett eventuellt bortfall av 9-3:an.

Om Rüsselsheim ändå tar hand om masstillverkningen av Saab 9-3 och Opel Vectra skulle Trollhättan kunna bli fabriken som tar hand om produktionen av lite mer udda modeller. Som Cadillacen. Som Saabs cabriolet-modell vilken idag tillverkas i Österrike. Som Saab 9-5 och dess efterföljare som ännu ingen vet något om. Kanske en stadsjeep? Och varför inte efterföljaren till Opels prestigemärke Omega?

Ingen vet hur reservplanen för Trollhättefabriken ser ut. Eller i vilken mån det finns en reservplan. Men den borde finnas eftersom GM-direktörerna gång på gång har försäkrat att Trollhättan inte kommer att läggas ner om den inte får mellanbilen.

En sak är klar. GM:s taktik att ställa två fabriker mot varandra har varit framgångsrikt. Dragkampen har pressat fabrikerna till att öka flexibiliteten och öka den viktiga bantiden, alltså den tid då banan är igång.

Utpressningsmodellen testades först med Opel Zafira där polska Gliwice tog hem spelet framför Tyskland. Sedan följde dragkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim.

Mycket tyder på att nästa slag kommer att stå kring vilken fabrik som får koncentrera sig på nästa generation av Opel Astra. I dag tillverkas Astran i tyska Bochum och Eisenach, belgiska Antwerpen, engelska Ellesmore Port och en mindre del i polska Gliwice.

Men först ska GM bestämma sig om Rüsselsheim eller Trollhättan. Såvida de inte redan bestämt sig.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?