Industriarbetarnas tidning

Kinesiska bilar snart i kapp

25 februari, 2005

Skrivet av

Den är tredje störst i världen. Den växer snabbast. Snart är kinesisk bilindustri i kapp västvärldens och Japans.

I ryktesfloran kring Saabs öde har kinesiska bilföretag nämnts som tänkbara uppköpare eller samarbetspartners.

Det är lika bra att lära sig namnen på de tre stora kinesiska bilföretagen. De kan när som helst dyka upp i Europa, åtminstone som del av ett rykte.

Kinas “topp tre” heter Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), First Auto Works (FAW) och Dongfeng Motor Corporation (DF).

Många förundrades över de kinesiska ryktena som omgav Trollhättefabriken häromveckan. Kinas bilindustri är på stark frammarsch. Och snart kan den ta steget från den inhemska jättemarknaden till den globala.

För tio år sedan förundrades världen över den sydkoreanska frammarschen med Hyundai och Kia i spetsen. För trettio år sedan förvånades vi över det japanska segertåget med Toyota, Nissan, Mitsubishi och Honda.

Nu är det kineserna som gäller. På tre år tredubblades bilproduktionen i landet. Om två år beräknas Kina göra dubbelt så många bilar som i dag, enligt fjolårets bilrapport (Auto Report 2004) från Internationella Metallarbetarfederationen, IMF.

Kina beräknas snart inta positionen som världens tredje största biltillverkare efter USA och Japan. Det är bara en tidsfråga innan Kina är störst. Och utvecklingen drivs framåt av två starka, målmedvetna intressenter:

* Den kinesiska regeringen som ser bilproduktion som ett sätt att industrialisera näringslivet och modernisera landet.

* De multinationella bilföretagen som ser Kina som en omättlig marknad med nya kunder som räknas i hundratals miljoner. Med tillträde till den kinesiska marknaden kan företagen räkna med höga, stabila och långvariga vinster.

Regeringen och de utländska företagen har gjort gemensam sak. Mellan 1996 och 2003 satsade de multinationella bilföretagen motsvarande runt 100 miljarder kronor i kinesiska bilfabriker.

Investeringarna tog rejäl fart efter det att Kina tagits upp i världshandelsorganisationen, WTO. Ytterligare minst 70 miljarder beräknas investeras under kommande tre år.

Tre koncerner dominerar det utländska innehavet av bilfabriker i Kina: General Motors, Volkswagen och Nissan. Andra företag som har stora fabriker i landet är Kia, Daimler-Chrysler, Ford, Mazda, BMW, Suzuki, Toyota, Hyundai, Mitsubishi, Honda och PSA.

Parallellt med de utländska bilföretagen växer kinesisk bilindustri. Under 2000-talets första år har den kinesiska regeringen strukturerat om den inhemska bilbranschen.

118 bilföretag ska bli tre stora koncerner och flera hundra underleverantörer ska omgrupperas till mellan 5-10 större leverantörsgrupper.

Flera av de amerikanska, tyska, japanska och koreanska biltillverkarna är i färd med att ingå allianser med de tre kinesiska biljättarna SAIC, FAW och DF.

Med de multinationella företagens intresse för Kina följer också underleverantörerna. De fyra ledande leverantörerna – Delphi. Bosch, Denso och Visteon – har redan kapat åt sig en stor del av marknaden.

På gång är också Valeo, Continental, GKN, Lear Corporation, TRW, Dana och Tenneco.

En arbetare i Delphi tjänar enligt IMF-rapporten cirka 10 kronor i timmen och arbetar minst 48 timmar i veckan.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.