Industriarbetarnas tidning

Få vill läsa fordonsprogrammet

11 juli, 2005

Skrivet av JOHANNA THORELL

Gymnasieskolans fordonsprogram har svårt både att locka elever och att få dem att gå klart programmet. Sämst går det i Stockholm. Men det finns också län som har lyckats, visar en ny LO-rapport.

– Fordonsprogrammet är bekymmersamt i stort om man ser till hela Sverige. Men bryter man ner det i län ser man att det är olika och att det går att lyckas, säger Irene Wennemo, näringspolitisk chef på LO.

LO har jämfört hur många som påbörjar respektive slutför yrkesförberedande gymnasieprogram i de olika länen. Rapporten visar på stora skillnader mellan länen både när det gäller intresse för att välja fordonsprogrammet och avhopp.

– Nästa steg är att titta på de goda exemplen och se vad det är som gör att det går bra, säger Irene Wennemo.

Stockholms län ligger sämst till i undersökningen. Där är det få som väljer fordonsprogrammet, närmare bestämt mindre än en procent mot ett snitt i hela landet på 2,3 procent.

I Stockholm hoppar också flest elever, 55,8 procent, av fordonsprogrammet. Snittet för avhopp från programmet i hela Sverige är 37,5 procent.

Men det finns också län som lyckas både locka elever och behålla dem. Södermanland till exempel, som har störst andel unga på fordonsprogrammet med sina 3,93 procent. Där ligger också avhoppen lägst, 23 procent.

Irene Wennemo betonar att ett bra samarbete med näringslivet är viktigt i sammanhanget.

– Det är viktigt i och med att det rör sig om ganska dyra utbildningsprogram.

– Men också för att de som söker programmen sätter stort värde på den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen, säger hon.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.