Industriarbetarnas tidning

1[ ]500 Volvojobb i farozonen

23 augusti, 2005

Skrivet av

1 500 jobb ska bort från Volvo Personvagnar. Orsaken är att företaget måste spara en miljard kronor. Såväl metallarbetare, tjänstemän och inhyrda konsulter berörs.
– Mellan 400-500 metalljobb är i farozonen, i första hand i Göteborg. Det är åt helvete, säger Mikael Sällström på Metallklubben.

Något varsel har Volvo ännu inte lagt. Först ska varje enhetsschef försöka leta på vilka jobb som kan tas bort. Sedan ska en ny organisationsplan förhandlas fram.

– Ett varsel kan tidigast komma i månadsskiftet september-oktober, tror Sällström.

Men han tvivlar på att företaget kan hitta någon övertalighet i produktionen.

– Vi har haft en fortlöpande rationalisering och det finns helt enkelt ingen övertalighet. Nu är det upp till företaget att visa vad som är överflödigt.

Volvo Personvagnar är inget krisföretag. Ända sedan Ford tog över den svenska personbilstillverkaren har den gett den amerikanska ägaren stora vinster.

Volvo är den enda bilen i Fords lyxbilsdivision PAG (Premier Automotive Group, där även Jaguar, Aston Martin och Land Rover ingår) som går med vinst. Volvo Personvagnar drog i fjol ihop en vinst på runt 5 miljarder kronor.

Därmed bidrog Volvo – storleksmässigt en dvärg inom den jättelika Fordkoncernen – till att hyfsa till siffrorna för det krisdrabbade Ford. Precis som för Saabs amerikanska ägare General Motors är Ford en biljätte på dekis.

Försäljningssiffrorna pekar neråt, inte minst i USA och Europa. Tidigare i år degraderades Ford och fick sitt kreditbetyg sänkt till skräpstatus. En signal om att Ford i det närmaste är bankrutt och inte värt att satsa på.

Undantaget heter Volvo Personvagnar. En mjölkkossa som i fjol satte produktionsrekord med 456 000 tillverkade bilar. Så många Volvo har aldrig tidigare producerats under ett år. Försäljningsframgångarna har gett storvinster.

I takt med Volvos framgångar och Fords allvarligare kris börjar pengarna vandra över Atlanten i en allt stridare ström. Enligt Göteborgs-Posten skickades 2,7 miljarder över till Ford. Dessutom har ytterligare 14 miljarder enligt GP förts över från den tillverkande delen av Volvo till ett holdingbolag som i ägarkedjan ligger närmare Fords sinande kassa.

Sparpaketet motiveras inte med Fords krassliga ekonomi utan med Volvos egna valutaförluster. En starkare krona och svagare dollar är en nackdel för Volvo som exporterar en stor del av sin produktion till USA.

Till TT säger bilanalytikern Christer Karlsson att Ford vill ha in mer pengar från Volvo. Beslutet att spara en miljard har, enligt Karlsson, fattats av Ford och inte Volvo.

– Det finns inga helägda dotterbolag som tar sådana beslut utan samklang med ägaren på ett eller annat sätt. De kanske inte fått kravet just igår, men kravet är att ge en viss avkastning på pengarna och att leverera dem till Ford för att Ford ska klara sig.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.