Industriarbetarnas tidning

Spolar bensinen – tankar etanol

15 september, 2005

Skrivet av MARCUS JOHANSSON

Bensinpriserna skenar. Men Industrifackets medlemmar på Sveriges enda etanolfabrik har löst problemet. Flera av dem blandar billig etanol i sina bensindrivna bilar. Det är dock inte helt lagligt och Vägverkets expert varnar för ökade utsläpp.

Orkaner i USA och oroligheter i Mellanöstern sägs vara två orsaker till ständigt ökande bensinpriser. Men flera anställda på Agroetanol i Norrköping,
Sveriges enda etanolfabrik, vet hur de ska dra ned på kostnaderna. De blandar in etanol som kostar under åtta kronor litern i sina bilar.

– Jag har testat med upp till 50 procent etanol i min Volvo 850 men det var för mycket, då gick bilen sämre. 30 – 40 procents inblandning är lagomt, säger en av operatörerna på Agroetanol i Norrköping.

Erfarna etanolblandare hävdar att inblandning fungerar bättre på moderna bilar med insprutningsmotorer. Förgasarmotorer har en benägenhet att gå sämre, på äldre bilar anses 10 – 20 procent vara lagomt.

Frågan är om det är lagligt att blanda i etanol i bensindrivna bilar. Enligt Olle Hådell, sakkunnig för fordon och bränsle på Vägverket, säger lagen att bilar ska köras på det bränsle som fabrikanten anger.

– Etanol är ett bra alternativ. Men inte om man blandar in för mycket etanol i en bil som är avsedd att gå på bensin. Risken är att utsläpp av bland annat kolväten och kväveoxider ökar, säger han.

All bensin som i dag säljs i Sverige innehåller fem procent etanol. På EU-nivå diskuteras att öka till 10 procents inblandning.

– Upp till tio procent är inget problem för bilarna, säger Olle Hådell.

Vägverket har ett regeringsuppdrag att utreda hur bensin- och dieselbilar kan konverteras för att gå på andra bränslen. När det gäller att konvertera en bensinbil till etanoldrift rör det sig om att byta slangar, packningar och kanske bränslepumpen. Tanken är det ska ingå ett kvalificerat avgastest efter konverteringen. Rapporten ska vara klar första oktober.

– Antagligen krävs några lagändringar. Förhoppningsvis kan konverteringar bli tillåtna om några månader, säger Olle Hådell.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.