Industriarbetarnas tidning

Bil­industrins underleverantörer expanderar

25 november, 2005

Skrivet av

Sedan i fjol har 42 000 jobb försvunnit från de väst-
europeiska bilfabrikerna. General Motors, som äger Saab Automobile, har skurit bort flest jobb, 12 500.

Uppgifterna har sammanställts av branschtidningen Automotive News.

Företagens kostnadsjakt innebär bland annat att allt fler arbetsuppgifter läggs ut på underleverantörer. För underleverantörerna spås en kraftig expansion framöver
– inte bara i låglöneländerna utan även nära de stora bilfabrikerna i Västeuropa.

– Vi räknar med att underleverantörerna kommer att ge 1,3 miljoner nya jobb fram till 2015, säger Siegfried Roth från tyska metallfacket IG Metall till Automotive News.

Tyskland är det land som drabbats hårdast av ner-
dragningarna. Merparten av General Motors europeiska sparpaket i fjol drabbade de tyska Opel-fabrikerna. Även Volkswagen och Daimler-Chrysler har bantat hårt i Tyskland.

Sedan 1999 har vart tionde jobb försvunnit från de västeuropeiska bilfabrikerna. Strax innan millenieskiftet sysselsattes 1,12 miljoner anställda i företagen – i dag är de 101 000 färre.

Fler nerdragningar är att vänta. I början av december sammanträder Fords styrelse och ska besluta om vilka nedskärningar som ska genomföras under nästa år. Hur bantningen påverkar de europeiska fabrikerna är ovisst.

Ford befinner sig, i likhet med General Motors, i djup ekonomisk kris. Tidigare i veckan beslutade General Motors att stänga nio amerikanska fabriker med sammanlagt 30 000 anställda.

Bilföretagen som bantat mest sedan 2004
General Motors (Opel, Saab, Vauxhall) 12 200
Volkswagen 11 000
DaimlerChrysler (Mercedes) 8 500
MG Rover 5 000
Ford of Europe 2 600
Volvo 1 500
NedCar 635
Peugeot 550
Land Rover och Jaguar 300
Källa: Automotive News

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.