Industriarbetarnas tidning

GM och Ford slirar med stadsjeep

13 januari, 2006

Skrivet av

Låna hellre ut pengar till Mongoliet än till General Motors, Saab Automobiles ägare.
Det rådet får världens kapitalplacerare av ratinginstitutet Standard & Poor’s som ger GM bottenbetyg.
GM:s ekonomi anses inte bättre än utfattiga u-länder som Burkina Faso och Madagaskar.

Syftet med Standard & Poor’s betygssättning är att ge kapitalplacerare vägledning om vilka risker det finns med att placera pengar i olika företag. Bottenbetyget innebär en varning till kapitalmarkanden för att låna ut pengar till GM.

Standard & Poor’s bedömer inte bara företag utan även länder med samma betygsskala som för företagen. General Motors får samma betyg som Dominkanska republiken, Jamaica, Uruguay, Burkina Faso och Madagaskar. Till och med Mongoliet får bättre betyg än GM.

För Ford är läget inte fullt lika dystert. Ford får ett något högre betyg än GM och bedöms vara lika kreditvärdigt som Guatemala, Serbien.-Montenegro och Filippinerna.

Nerklassningen av GM:s och Fords kreditvärdighet till skräpstatus berör naturligtvis Saab Automobile och Volvo personvagnar. Den ovissa framtiden för såväl GM som Ford blir naturligtvis ett hett samtalsämne när bilbranschen, som nu, samlats till den viktigaste och mest skvallriga av alla mässor: The North American International Auto Show i Detroit.

Inte en bilmässa utan att Saab Automobile är ute till försäljning ryktesvägen. Nu, liksom i fjol, är det kineser som vill köpa den GM-ägda svenska biltillverkaren om man får tro Financial Times.

Biljättarnas allvarliga kris kan mycket väl leda till att de börjar sälja ut vissa märken. Ford och GM har sammanlagt 23 bilmärken. Det är lika många som de fyra närmaste konkurrenterna (Toyota, Daimler-Chrysler, Renault-Nissan och Volkswagen) har tillsammans.

Krisen är allvarlig. GM:s och Fords ”verksamhet och finanser står inför aldrig tidigare skådade utmaningar” skriver Standard & Poor’s annars så försiktiga analytiker i den senaste, bekymrade lägesrapporten från världens två största bilföretag.

Förr var det bäst att vara störst. Störst var lönsammast. Men inte nu. Bara italienska Fiat går sämre än GM och Ford. Lönsamhetsligan toppas istället av Toyota, BMW, Renault-Nissan och Honda.

Krisen för GM och Ford är knappast ny. Krissignalerna har tornat upp sig, år efter år.

Den viktigast förklaringen till krisen är att GM och Ford tappar mark på hemmaplan,. Hemmaplan är USA, världens största bilmarknad. På 1970-talet dominerades den totalt av de amerikanska bilföretagen. Sedan kom japanerna. Och de har tagit över mer och mer av försäljningen av vanliga personbilar medan GM och Ford satsat mycket på stadsjeeparna.

När Standard & Poor’s sänker kreditbetyget för GM är det bland annat mot bakgrund av att företaget satsat så hårt på bensintörstande stadsjeepar. Vilket knappast är någon fördel när Irak-kriget driver upp bensinpriserna.

Mindre och bensinsnålare bilar, gärna med alternativa bränslen, bedöms ha starka framtidsutsikter. Men där har GM och Ford hamnat på efterkälken gentemot japanerna, även i USA.

Inte heller crossover-bilarna – ett mellanting mellan stadsjeep och minivan – har GM och Ford satsat på. Japanerna säljer betydligt fler crossover-bilar i USA än vad de amerikanska biltillverkarna gör.

Dessutom:
· Amerikanska stadsjeepar – GM och Fords hjärteprodukt – säljs nästan bara i USA. Överallt annars i världen dominerar japanska stadsjeepar.
· GM och Ford har länge krisat i Europa.
· GM och Ford har bara lyckats kapa åt sig en enda futtig procent av den viktiga, snabbväxande marknaden i Asien (om man undantar GM-ägda koreanska Daewoo).
· De kan inte hoppas på Kina, den marknaden är vikt för den inhemska kinesiska bilindustrin.
· I Latinamerika, USA:s bakgård, dominerar inte amerikanska utan europeiska tillverkare.

Samtidigt som bilbranschen är världens största industri lider den av dålig lönsamhet. Kravet på att komma med nya modeller och framför allt fler varianter av varje modell kräver större investeringar som ökar kostnaderna – och pressar ner vinsterna.

Ökad bilförsäljning kräver ökad befolkningstillväxt. Men befolkningarna i Nordamerika, Västeuropa och Japan – där 8 av 10 bilar rullar – ökar knappast i någon högre grad. De nya marknaderna i Asien där befolkningstillväxten är större – där har människorna inte råd att köpa särskilt många bilar tillverkade i USA eller Västeuropa.

Bilindustrin går en tuff framtid till mötes. De anställda i Trollhättan tvingas leva med rykten om kinesiska uppköpare så länge de lyder under världens största – och mest krisdrabbade – biltillverkare.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?