Industriarbetarnas tidning

20 000 bil­arbetare hotas av VW-förluster

19 april, 2006

Skrivet av

Volkswagen vill göra sig av med 20 000 anställda och förlänga arbetstiderna utan lönekompensation.

Volkswagen, har länge brottats med vikande lönsamhet. I dag och i morgon samlas VW-ledningen i Wolfsburg till att diskutera ett kommande sparpaket som väntas innehålla 20 000 färre jobb till 2008. I dag har Volkswagen cirka 103 000 anställda i Tyskland.

Volkswagens vd Bernd Pischetsrieder slåss för sin position efter ett svidande förlustår där de sex tyska fabrikerna orsakat mångmiljardförluster.

Enligt tyska nyhetsmagasinet Focus väntas VW-ledningen föreslå förlängda arbetstider utan lönekompensation. Veckoarbetstiden för VW-arbetarna uppgår idag till 28,5 timmar på fyra dagar. Ledningen vill öka arbetstiden till 35 timmar i veckan. I gengäld får de anställda som blir kvar en jobbgaranti.

En jobbgaranti finns redan idag. För två år sedan förhandlade företaget och facket om ett åtgärdspaket där lönerna inte höjdes. I gengäld fick de anställda ett engångsbelopp och jobbgaranti fram till 2011.

Vad den jobbgarantin är värd nu återstår att se i den kommande kraftmätningen mellan fack och företag. Volkswagen ingår inte i den tyska arbetsgivarorganisationen och har ett rent företagsavtal med facket. Detta innebär att Volkswagen inte alls är indraget i de pågående avtalsförhandlingarna mellan IG Metall och Gesamtmetall.

VW-ledningen tecknar en mörk bild av Volkswagens framtid om inget görs och är fast besluten att drastiskt krympa antalet anställda och låta de som blir kvar jobba längre. Målet har länge varit 30 procent lägre lönekostnader 2011.

Tyske bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer säger till tidningen Neuen Ruhr/Neuen Rhein Zeitung att Tyskland under den kommande tioårsperioden riskerar att förlora 100 000 jobb inom bilindustrin. Branschen har idag 750 000 anställda.

Östeuropa får allt fler investeringar. I Östeuropa kostar en arbetare 5 euro i timmen, i Tyskland 55 euro, enligt Dudenhöffer.

Jobbflytten österut och låglönekonkurrensen är ett hett ämne i Tyskland, världens tredje största bilproducent efter USA och Japan. Men trots Östeuropas och Kinas frammarsch är ändå Västeuropa fortfarande bilindustrins världscentrum mätt i antal tillverkade bilar. Västeuropa är också den del av bilvärlden som kapar åt sig det mesta av bilindustrins investeringar. Runt hälften av de pengar bilföretagen satsar varje år hamnar i Västeuropa.

Satsningarna i Kina är bara en sjättedel av vad som satsas i Västeuropa. I Östeuropa är investeringarna ännu mindre, ungefär en tiondel av Västeuropas.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.