Industriarbetarnas tidning

Missnöje med Scanias lönebud

11 maj, 2006

Skrivet av JONAS HÅLLÉN

Missnöjet är kompakt bland såväl medlemmar som fackligt aktiva efter att Scania kört över IF Metall i de lokala förhandlingarna.
– Ett diktat, sammanfattar Kjell Wallin, ordförande i IF Metalls koncernfack, på scaniafacken.com.

Morgan Nilsson, ordförande i verkstadsklubben i Sibbhult och ledamot av förhandlingsdelegationen, berättar att parterna träffades fyra gånger för att förhandla om lönerna för cirka fem tusen anställda på fem orter i Sverige.

Men några egentliga förhandlingar blev det aldrig.

– Företaget hade redan bestämt sig, säger Morgan Nilsson.

IF Metalls inledande bud värderade man till 6 procent. Det modifierades senare till 800 kronor för alla och ett engångsbelopp på 5 000 kronor, som skulle betalas ut till semestern.

Scania svarade med ett bud som låg på ungefär samma nivå som det centrala avtalets lönehöjning (två procent av lönesumman): 550 kronor i månaden till alla och 3 000 kronor till semestern.

Därmed var det slutdiskuterat.

– Vi fick ett avtal i linje med vad Scania behöver för att behålla konkurrenskraften och ha verksamhet kvar i Sverige, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.

På scanifacken.com och forumet Falun/Sibbhult är kommentarerna kring Scanias ultimatum hätska. Det talas om övertidsblockader och till och med vild strejk.

– De kan köra upp sina 2,75 procent i röven, sammanfattar en skribent.

Även bland de förtroendevalda är kommentarerna ovanligt hårda:

– Ett jävla skitbud, säger vice ordföranden vid verkstadsklubben i Södertälje, Johan Järvklo.

Scaniafacken motiverar sina krav med att medlemmarna ligger en tusenlapp under kollegorna på Volvo Lastvagnar och ungefär på snittet jämfört med andra inom IF Metalls teknikområde.

– Trots att Scania göra stora vinster, har en enastående produktivitet och en snabb teknikutveckling, halkar vi anställda efter mot Volvo och den övriga industrin, säger Morgan Nilsson.

Kjell Wallin ställer frågan som just nu diskuteras på arbetsplatserna och hemsidorna:

– Vi undrar vad företagsledningen tänker när de snålar på ifmetallarnas (medlemmarnas, redaktionens kommentar) löner och räknar tiondelar medan de tillåter sig själva väl tilltagna löner och mycket feta bonusar.

Scania är i dag en av världens mest lönsamma lastbilstillverkare. Medan konkurrenterna Volvo och DaimlerChrysler får behålla knappt nio respektive fem kronor av varje hundralapp som företagen tjänar (rörelsemarginalen), kan Scania stoppa 12 kronor i kassan.

Scanias vd Leif Östling fick sin ersättning fördubblad under 2005. Förra året kostade han företaget drygt 44 miljoner kronor i lön, bonus och optioner.

En genomsnittlig metallare kostar Scania cirka 360 000 kronor om året, inklusive sociala avgifter. Det innebär att det går minst 122 arbetare per Östling.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.