Industriarbetarnas tidning

Skolor beroende av Volvos sponsring

7 augusti, 2006

Skrivet av MALIN AXELSSON

Hjälp från bilbranschen är ett måste för många fordonsprogram.
– Utan sponsring skulle vi bara ha råd med skrotbilar, säger fordonsläraren Per Wikström.
Dagens Arbete har kartlagt skolsponsringen bland fem stora bilmärken.

Volvos sponsring är störst och mest utbredd.

St Martins gymnasium i Sundbyberg är en av drygt hundra svenska gymnasieskolor som hyr nya Volvobilar billigt.

– Skolan överlever inte utan sponsring. Eleverna skulle inte få den moderna tekniken, säger Per Wikström, fordonslärare på skolan.

Volvo slår två flugor i en smäll: Får ut bra mekaniker på marknaden och stärker sitt varumärke bland ungdomarna.

– Det är ju väldigt bra för oss om dagens bilmekaniker har utbildats på en Volvo och känner sig trygga med det. När man sen ska ta ett jobb söker man sig gärna till Volvo, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige.

Marcus Ahlberg, 17 år, går fordonsprogrammet på St Martins gymnasium i Sundbyberg. Eftersom skolan är sponsrad av Volvo har han mest mekat med Volvomotorer.

– Volvo är ju en bra grund, men det vore kul att ha lite andra märken också, säger han.

Toyota sponsrar sex gymnasieskolor med bland annat elektronisk utrustning och felsökningssystem.

– Det är ett sätt att skapa en relation. Vi ser det inte som en kostnad utan som en investering, säger informationschef Bengt Dalström.

Även om både bilbranschen och fordonseleverna tjänar på sponsring finns det en baksida.

– Risken är ju att eleverna blir lite ”märkesidioter” när de mest jobbar med ett märke, säger Per Wikström.

Fakta: Fem stora bilmärken som sponsrar skolor

Volvo
Hyr ut bilar och teknisk utrustning till drygt 100 gymnasieskolor för knappt 1 000 kronor i månaden.

Saab
Säljer bilar och teknisk utrustning till subventionerat pris via ett dotterbolag.

Volkswagen
Säljer teknisk utrustning, som eltavlor och motorer, och ”lärobilar”, med inbyggda fel, till subventionerat pris.

Ford
Gör enskilda insatser, men har inte resurser i Sverige till någon regelmässig sponsring.

Toyota
Sponsrar sex gymnasieskolor med till exempel teknisk och elektronisk utrustning. Håller även lärarna uppdaterade.

Fotnot: Vissa bilmärken driver även skolor.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen