Industriarbetarnas tidning

Analys: Wallenberg avgör Scanias öde

13 september, 2006

Skrivet av

Nu hänger det på Wallenbergarna. Bara de kan sälja Scania till tyska MAN och i slutändan ge Volkswagen den totala kontrollen över företaget.

Tyska lastbils- och busstillverkaren MAN bekräftar nu att man vill köpa in sig i Scania. Mycket tyder på att Volkswagen rycker i trådarna.

Att para ihop Scania och MAN har det varit snack om många gånger. Senast för sex år sedan, strax efter att Volkswagen köpt in sig som störste ägare i Scania. Då spekulerades det om VW ville gå vidare och även köpa in sig i MAN och skapa en ny europeisk lastbilsjätte som konkurrent till de större Volvo och Mercedes.

Det blev inget av MAN-affären då. Men nu finns det skäl att tro att Volkswagen återigen rycker i trådarna och försöker få ihop en sammanslagning av de två lastbils- och busstillverkarna.

• Volkswagen har stora problem, i synnerhet med sina mindre lastbilar, så kallade kommersiella fordon. VW skulle inget hellre än att bli större på den lönsamma marknaden med tunga lastbilar. Scania plus MAN skulle kunna bli en ny jätte, ytterst lönsam dessutom.

• MAN har gott om pengar, i synnerhet nu när den tyska marknaden kvicknat till. MAN har dessutom en svensk vd, Håkan Samuelsson, som kommer från Scania och som vet vilka samordningsvinster som skulle kunna göras om man slog ihop sig med Scania.

• Scania är världens mest lönsamma tillverkare av tunga och medeltunga lastbilar. En sådan gemål får alltid räkna med att bli uppvaktad av penningstinna friare.

• Scania har en stor men ointresserad ägare i Wallenberg som genom investmentbolaget Investor och Knut och Alice Wallenbergs stiftelse är näst största ägare i Scania.

Scania var visserligen gamle Marcus Wallenbergs ögonsten. Det var på den tiden svensk arbetarrörelse prisade Wallenbergarnas industriella intresse och långsiktighet. Men dagens Wallenbergare är av ett annat snitt och det är knappast en slump att företag med starka Wallenberg-intressen som ABB, Ericsson och Electrolux helt eller delvis avindustrialiserats i Sverige.

För sju år sedan försökte Wallenbergarna bli av med Scania till Volvo men EU-kommissionen sade stopp. Då sålde man till Volkswagen istället. Frågan är varför Wallenberg inte vill behålla världens mest lönsamma tillverkare av tunga och medeltunga lastbilar?

– Det undrar vi också, sa nyligen en upprörd högt uppsatt direktör i Scania till Dagens Arbete.

– Vi begriper ingenting, sa han och såg ytterst bekymrad ut.

Scanias vd Leif Östling är i luven på Wallenbergarna. Han höll på att lämna företaget i samband med Volvo-affären, fick köpas tillbaka och har hela tiden sagt att Scania kan och ska växa av egen kraft. Det hindrade dock inte honom från att så sent som i våras testa ett strategiskt samarbete med MAN. Scania skulle skicka växellådor till MAN och få axlar i utbyte. Avtal fanns färdigskrivna men allt sprack i slutändan.

Östling tror att Scania klarar de tunga utvecklingskostnaderna själv. Vilket är omstritt inom Scania. Det vet naturligtvis MAN:s Håkan Samuelsson nere i München. Hans filosofi är att utvecklingskostnaderna, flera miljarder per år, måste slås ut på en större volym bilar. MAN tillverkade i fjol 80 000 lastbilar och bussar, Scania knappt 60 000.

Hur mycket är MAN beredda att betala? Och vad kräver man för rationaliseringar för att få samordningsvinsterna på främst motor- och växellådesidan? Vissa analytiker talar enligt TT om en prislapp på 99 miljarder kronor, nära dubbelt så mycket som Ford köpte Volvos personbilsdivision för 1999.

MAN lär sockra sitt bud ordentligt för att fresta Wallenbergarna att säga ja. Och EU kan knappast sätta käppar i hjulet denna gång eftersom MAN är starka i Tyskland och centraleuropa där Scania är som svagast. Östling själv skulle då packa ihop och gå, knappast lottlös eftersom han har ett guldkantat avtal med företaget som ger honom ett fläskigt avgångsvederlag i händelse av större ägarförändring.

Ett uppköp skulle i valspurten kunna utnyttjas av den borgerliga alliansen och visa på att utförsäljningen av svenska eller i det här fallet knappt halvsvenska företag fortsätter. Men det vore poänglöst. Framgångsrika Scania har varit motvals inom näringslivet och inte outsourcat bort jobb, tvärtom.

Scania har koncentrerat produktionen till Sverige och till Södertälje. Scania är en slags nationalklenod som kan visas upp som ett sällsynt lyckat exempel på hur dagens svenska näringsklimat kan ge ett slagkraftigt internationellt företag. Om ett sådant framgångsrikt företag dessutom är börsnoterat ligger det vidöppet på den globala kapitalmarknad som inte minst borgerliga politiker alltid vurmat för.

Bollen ligger hos Wallenberg.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Opinion

”Ljugande politiker är ett hot mot demokratin”

”Ljugande politiker är ett hot mot demokratin”

Jan Scherman: När Ebba Busch ljuger om sitt festande mitt i en coronakris använder hon sig av samma metod som Donald Trump

Skulle Boden bota min resångest?

Skulle Boden bota min resångest?

Den värsta resfebern lugnas av ett nattåg mot Norrland, skriver Anneli Jordahl.

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

Även vi bör återuppta diskussionen om att förbjuda militanta nazistorganisationer som NMR, skriver journalisten Lisa Bjurwald

Sverige är på rätt väg ur krisen

Sverige är på rätt väg ur krisen

Att förstärkningen av a-kassan blir kvar är en seger för tryggheten, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Ni har tystat oss bit för bit, LKAB”

”Ni har tystat oss bit för bit, LKAB”

Brukspatronen har satt kniven i det sista av Malmbergets levande kulturscen, skriver musikern Johan Airijoki.

Självklart väljer vi medlemmarnas sida

Självklart väljer vi medlemmarnas sida

När vi tar strid för varandra visar vi att vi är en kamporganisation, skriver Pontus Georgsson.

Livets gång syns bara från sidan

Livets gång syns bara från sidan

Det är hjärtat som visar oss vägen. Och hundar, skriver Carl-Einar Häckner.

”Metoo gav oss mod – och viktiga verktyg”

”Metoo gav oss mod – och viktiga verktyg”

Kvar efter metoo finns något viktigare än debatten om rätten att skuldbelägga enskilda personer, skriver sex förtroendevalda i IF Metall.

Vi är på väg in i ett nytt läge

Vi är på väg in i ett nytt läge

När vi i Sverige skryter lite extra säger vi att vi är världsmästare i omställning, skriver Peter Larsson.

Bra jobb­satsningar i höstbudgeten

Magdalena Anderssons spara i ladorna har bytts mot satsa järnet. Det är helt rätt, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.