Industriarbetarnas tidning

Tyska villkor svensk angelägenhet

15 november, 2006

Skrivet av

I dag, den 15 november, väntas tyska lastbilstillverkaren MAN presentera sitt slutbud på Scania. Samtidigt har Scaniafacken kastat grus i maskineriet genom att säga nej till samgående mot bakgrund av de tyska avtalen om anställningsgarantier.

Scaniadramat påminner svenska facket att jobb och arbetsvillkor mer och mer påverkas av vad som händer i Tyskland.

MAN behöver Scania som murbräcka för att lösa sina egna problem, säger Scaniafacken.

Siffror talar sitt eget språk. Scanias anställda gör cirka 30 procent fler lastbilar per anställd om året jämfört med MAN. Lönekostnaden är en femtedel lägre än i Tyskland. Samtidigt är lönsamheten betydligt högre i Scania trots att betydligt färre lastbilar rullar ut från monteringen i Södertälje än i München – storskalighet är inte alltid lönsammast.

Scania-MAN-affären har mycket gemensamt med den dragkamp som General Motors för två år sedan utlöste mellan Saab i Trollhättan och Opel i Rüsselsheim.

GM-direktörerna pekade på hur flexibel, effektiv och billig produktionen i Trollhättan var för att pressa villkoren för de Opelanställda.

Dragkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim utlystes samtidigt som Opelledningen gick ut hårt mot facket i de lokala förhandlingarna. Företaget presenterade ett beskt 21-punktsprogram som allvarligt skulle försämra löner och arbetsvillkor för de Opel-anställda: frysta löner fram till 2009, förlängd arbetstid utan lönekompensation samt slopade ersättningar för obekväma arbetstider, övertid och skiftgång.

Företaget fick igenom det mesta. De kunde använda Trollhättan som exempel och hota med att flytta tillverkningen dit om inte Opel-facket gick med på sämre villkor.

Opel-facket svalde det beska pillret, men fick i gengäld produktionen av den nya mellanklassbilen, efterföljaren till Opel Vectra och Saab 9-3.

På samma sätt kan nu MAN agera mot sitt fack och peka på Södertälje som ”bäst i klassen”: effektivare, billigare, lönsammare.

MAN gick in i Scania-äventyret med ett avtal för sina 7 000 anställda vid huvudfabriken i München som garanterar dem jobb till 2012.

Samtidigt har MAN sagt att vid ett samgående med Scania ska man snabbt hitta ”synergieffekter”, alltså samordningsfördelar, värda 500 miljoner euro före utgången av 2009.

Med det upplägget är det tryggare att vara montör i München än i Södertälje.

Att tyska jobbgarantier kan påverka svensk facklig vardag var bara att vänta. Anställningsgarantierna har blivit allt vanligare på senare år. Företagen bjuder på garantierna mot att facket går med på exempelvis längre arbetstider utan lönekompensation. I München förlängdes veckoarbetstiden med två timmar.

Att Trollhätte-fabriken blev en bricka i ett tyskt avtalsspel och att Scaniafacken oroas över tyska garantier är två exempel på hur kraftmätningen mellan fackföreningar och arbetsgivare i Tyskland påverkar villkoren även i Sverige.

Ett tredje exempel, som kommer att få ökad aktualitet efter årsskiftet då avtalsrörelsen drar igång på allvar, är Teknikföretagens försök att introducera de tyska öppningsklausulerna, som medger sämre villkor än kollektivavtalet, på svenska arbetsplatser. Den striden har vi ännu bara sett antydningar av.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.