Industriarbetarnas tidning

Daimler och Chrysler spricker

14 februari, 2007

Skrivet av

Daimler och Chrysler går skilda vägar. Tysk-amerikanska biljätten Daimler Chrysler säljer Chrysler som dras med jätteförluster.

1998 gick de tyska och amerikanska bilföretagen Daimler Benz (som tillverkar Mercedes) och Chrysler ihop i bilindustrins största fusion någonsin.

Samgåendet sände en chockvåg genom branschen och följdes av en rad andra samgåenden, allianser och uppköp. Fusionen ritade om bilkartan radikalt. Det var i den vevan en annan amerikansk biljätte, Ford, köpte Volvo Personvagnar.

De som då tvivlade på det bärkraftiga i Daimler Chrysler-affären har fått rätt. Att gifta ihop två jättar är inte det lättaste. Ett plus ett behöver inte alltid bli två.

Det var dyrt att gå samman, och det blir även dyrt att skiljas. Uppåt svindlande 240 miljarder kronor uppskattar en bankanalytiker skilsmässokostnaden till, enligt uppgifter i Automotive News.

Chrysler, inte längesedan världens tredje största bilföretag, är liksom sina amerikanska kollegor Ford och General Motors inne i en djup kris. I dag meddelas att Chrysler tvingas stänga två amerikanska fabriker med 10 000 anställda.

Fotnot: Läs om samgåendet 1998

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.