Industriarbetarnas tidning

Nu ligger Volvo i täten

20 februari, 2007

Skrivet av

DA ANALYS. Lastbilskriget trappas upp och Volvo rycker åt sig initiativet. Av lastbilsjättarna skaffar sig Volvo en tätposition i den tekniska utvecklingen och i Asien. Och vinnarna kanske sitter i Skövde.

Volvos värsta konkurrenter i den tyngre lastbilsdivisionen är Daimler Chrysler och Scania.

På senaste tiden har Scania varit upptaget med att freda sig mot fientliga uppköp från tyska konkurrenten MAN. Samtidigt har tyska Daimler (med Mercedes) varit sysselsatt med att försöka skaka av sig konkursfärdiga barlasten Chrysler.

När de andra brottas med fientliga uppköpare och konkursfärdiga partners sätter Volvo sprätt på miljarderna.

Först utlovas rekordhöga 20 miljarder kronor till aktieägarna. Sedan hostar man upp 7,5 miljarder kronor för att köpa hela Nissan Diesel.

Därmed skulle Volvo spendera 13 miljarder på det japanska lastbilsföretaget – om man lägger till de pengar Volvo redan satsat i Nissan Diesel.

Det var för ett år sedan som Volvo började köpa in sig i Nissan Diesel, ett företag som för några år sedan var bankrutt men som nu rest sig och har haft en hygglig utveckling, men inte mer.

För ett år sedan var tanken att Volvos ägande i Nissan Diesel skulle öka steg för steg. Nu slukas hela bytet. I bilkriget är inget förutsägbart. Framryckningar och reträtter kan komma oaviserat, såväl på lastvagns- som personbilssidan.

I bilkriget finns just nu två slagfält som är viktigare än alla andra: Asien och miljötekniken.
Med köpet av Nissan Diesel kan Volvo stärkas på bägge slagfälten.

Först Asien, världens snabbast växande och på sikt största marknad för lastbilar. Nyckellandet är förstås Kina. Där äger Nissan hälften av aktierna av kinesiska lastbilstillverkaren Dong Feng. Nu hamnar detta hälftenägande i Volvos händer. Målet är att ta över hela företaget och de kinesiska myndigheterna har sagt ett preliminärt ja.

Till den viktiga Asienmarknaden hör också Japan. Där är Nissan Diesel trea på lastbilsmarknaden. Störst är Hino som Volvos konkurrent Scania har ett motor-samarbete med.

Nästnästa år skärps utsläppskraven på lastbilsmotorer i Japan. Det sätter press på tillverkarna. Nissan Diesel bedöms som ledande på att tillverka hybridmotorer, alltså motorer som blandar bensin eller diesel med andra bränslen.

Den som lyckas få ner utsläppen i Japan får en konkurrensfördel i resten av världen. Volvo är med köpet av Nissan Diesel med i den utvecklingen på ett mycket mer påtagligt sätt än tidigare.

Volvos köp av Nissan Diesel hör också till ett annat slagfält, mer internt, svenskt: striden mellan kortsiktiga riskkapitalister och långsiktiga ägare.

Efter alla rekordår har Volvos klassa fyllts. Ett rikt bolag är attraktivt. Inte minst för uppköpare som vill komma åt pengarna. Eller riskkapitalister som vill stycka företaget och sälja ut delarna till största möjliga profit.

För ett företag som sitter på bågnande kassor öppnar sig följande alternativ:

1. Sitta kvar med stor kassa.
2. Investera mera.
3. Dela ut mer pengar till aktieägarna.
4. Köpa in sig i andra företag.

Volvo gör allt. Kassan är fortsatt stor (men mindre än tidigare), företaget fortsätter investera, delar ut rekordbelopp till aktieägarna och köper samtidigt ett annat företag.

Volvo har råd med allt detta.

Av tättrion Volvo, Daimler Chrysler och Scania blir Volvo nu först på spåret i Asien och i framkanten i den tekniska utveckling som klimathotet tvingar fram.

Frågan är: vad innebär det för jobben när samordningen mellan Volvo och Nissan Diesel ska spara nästan två miljarder kronor per år under den kommande femårsperioden? Ingen vet.

Å andra sidan: Vad innebär det för svenska fabriker att Volvo i och med Nissan Diesel utökar sitt sortiment med lättare lastbilar? Ingen vet, men många hoppas att det ska ge jobb, inte minst i Skövde.

Där gjuts och bearbetas komponenter till Volvos samtliga motorfabriker i dag. Snart kanske packningsavdelningen får klistra på nya adresslappar – till Japan, Indien och Kina.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?