Industriarbetarnas tidning

Utlovat statsstöd styrde GM:s val

19 april, 2007

Skrivet av

Engelska staten utlovade stöd till fabriken i Ellesmere Port. Därför valde General Motors att lägga en del av tillverkningen av den nya småbilen till den engelska fabriken.

Det är Financial Times som uppger att GM sagt sig ”svänga” till Ellesmere Port-fabrikens favör, tack vare statligt bidrag. Det är okänt hur mycket pengar det rör sig om. Enligt tidningen är det dels det brittiska handels- och industridepartementet, dels den regionala utvecklingsmyndigheten Northwest Regional Development Agency, NWDA som utlovat stöd.

NWDA har tidigare stött Ellesmere Port-fabriken. Senast för två år sedan när GM skulle investera i ett nytt pressverk. Då bidrog NWDA med 25 av de 203 miljonerna som investeringen kostade.

Statligt stöd till företag är egentligen förbjudet inom EU. Det framgår klart och tydligt av EU:s grundlag. Men samtidigt kan EU göra undantag för företag i eftersatta regioner och ekonomiska problemområden.

När Dagens Arbete för ett par år sedan granskade statsstödet till den europeiska bilindustrin visade det sig att storföretagen fått miljarder i statligt stöd, godkänt av EU-kommissionen.

General Motors fick bland annat 613 miljoner kronor till den österrikiska motorfabriken Aspern utanför Wien och 553 miljoner kronor i regionalstöd till Opels motorfabrik i Kaiserslauten i västra Tyskland.

Statsstödet missgynnade bland andra Volvos Skövde-fabrik då ägaren Ford styrde investeringarna till motorfabrikerna i spanska Valencia och Bridgend i Wales.

Paul Åkerlund, verkstadsklubbens ordförande vid Saab Automobile i Trollhättan, blir förvånad när han hör talas om statsstödet till den engelska systerfabriken.

– Det var oväntat. Men det är klart, de har haft det besvärligt i England och alla försöker väl få allt stöd som går att uppbringa.

Läs även EU göder stödföretagen

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen