Industriarbetarnas tidning

Ford söker nya vägar ur krisen

26 juni, 2007

Skrivet av

Snart är det bara Volvo kvar i Fords lyxbilsgrupp. Aston Martin är sålt. Jaguar och Land Rover är till salu. Samtidigt ryktas det om en ny fabrik i Slovakien för den blödande biljätten.

Det var en slovakisk tidning som häromdagen påstod att Ford var i färd med att skaffa sig en ny fabrik i Östeuropa.

Fabriken skulle byggas i den östslovakiska staden Kechnec. Där tillverkas redan växellådor till Fords europeiska bilar genom företaget Getrag, som också har betydande produktion i Köping.

Tidningen citerar stadens borgmästare som utan att nämna några företagsnamn säger sig ligga i förhandlingar med ”en större biltillverkare”. Ford avfärdar uppgifterna som spekulationer.

Att förlusttyngda Ford, ivrigare än sina konkurrenter, söker lägre kostnader är knappast oväntat efter fjolårets katastrof-resultat. Efter fyra magra men dock vinstår kom rekordförlusten i fjol på motsvarande 90 miljarder kronor. När bensinpriset sköt i höjden sjönk efterfrågan på Fords bensintörstiga pickuper som F-150 och stadsjeepar som Explorer.

Ford visade sig vara ett koloss på gränsen till bankrutt, precis som General Motors.

18 000 anställda har redan lämnat Ford, 45 000 ska bort nästa år från de amerikanska fabrikerna och för de kvarvarande arbetarna i USA väntar förhandlingar om försämrade sjuk- och pensionsvillkor.

Så långt USA. Men den amerikanska krisen spiller över på Europa. Krisen har utlöst en intensiv kostnadsjakt, fullt i klass med General Motors tvära inbromsning häromåret.

Ford-koncernens prestigefyllda flaggskepp Premium Automotive Group, PAG, håller på att avvecklas. Aston Martin är redan sålt och Jaguar är i likhet med Land Rover till salu sedan några veckor.

I dag ser det ut som om Volvo personvagnar blir det enda som återstår av PAG som i fjol gick med närmare 15 miljarder kronor i förlust (Volvo bidrog dock med vinstpengar). Om Volvo blir ensamt kvar i PAG – bra eller dåligt?

– Oavsett effekterna på Volvo så är det aldrig bra om ett företag tvingas sälja av verksamhet som man investerat stora summor i, säger Mikael Sällström på Volvo verkstadsklubb och ledamot av Volvo personvagnars bolagsstyrelse.

Men det finns inga garantier för att Volvo blir kvar i Ford. Envisa rykten de senaste veckorna säger att Ford egentligen vill sälja hela PAG-gruppen, inklusive Volvo. Nyligen utpekades tyska BMW som Volvos nye ägare vilket vore en högoddsare. BMW, liksom Ford, förnekade bestämt.

Det vore märkligt om Ford gjorde sig av med Volvo som hittills visat sig vara en vinstmaskin och som dessutom blivit ett strategiskt centrum för koncernens säkerhetsarbete. Men, säger de som tror på att Ford verkligen kan komma att sälja Volvo: Ford är i akut behov av pengar.

Den akuta krisen för Ford har, enligt brittiska tidningen the Economist, tvingat koncernen till att låna upp närmare 130 miljarder kronor för att täppa till de största förlusthålen.

Om en av utvägarna leder till Östeuropa återstår att se. Ford förnekar det slovakiska ryktet. Och Ford uppges inte delta i budgivningen kring utförsäljningen av rumänska biltillverkaren Automobile Craiova. Budgivningen avslutas den 5 juli och här tampas än så länge bara Nissan, Russian Machines – och Fords plågade Detroit-granne och ägare av Saab Automobile, General Motors.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.