Industriarbetarnas tidning

Inte Wallenberg – men kanske Renault

2 juli, 2007

Skrivet av

DA-ANALYS. Wallenberg som ny ägare till Volvo? Knappast. På sin höjd skulle Wallenbergarna kunna vara med som del i ett större spel där dirigenten heter: Renault.

Det är den ansedda brittiska tidningen Independent som idag publicerar uppgifter om Wallenbergs intresse för Volvo. Enligt tidningen ska Wallenbergs investmentbolag Investor ”som del av ett konsortium” vara berett att lägga ett bud på Volvo personvagnar.

Volvo personvagnar ägs sedan 1999 av Ford, som nu genomgår sin djupaste kris. Fjolårets katastrofala förlust på 90 miljarder kronor har tvingat den amerikanska biljätten att sälja ut delar av sin verksamhet.

Volvo tillhör Fords lyxbilsgrupp Premium Automotive Group som håller på att avvecklas. Aston Martin har redan sålts. Jaguar och Land Rover är till salu. Och nu surrar ryktena kring PAG:s återstående fjärdedel, Volvo.

Ford skulle nog helst av allt vilja behålla Volvo. Inte bara för att Volvo ger vinst utan för att Volvo är så tätt integrerat med Ford som dessutom gjort Göteborg till centrum för säkerhetsarbetet.

Men Ford är i kris och behöver pengar. Därför kan Ford tvingas sälja – om priset är det rätta. Ryktena sätter prislappen kring mellan 70 och 80 miljarder kronor. Alltså en bra bit över den köpeskilling som Ford slantade upp för snart åtta år sedan.

Men vem skulle kunna ha intresse av att köpa Volvo personvagnar?

En konkurrent i syfte att lägga ner verksamheten? Osannolikt. Det kostar pengar, tid, kraft och inte minst anseende att stänga bilfabriker.

BMW? Ryktet var hett för några veckor sedan. Men BMW och Volvo är för lika. Därför otänkbart.

AB Volvo? Att lastvagnstillverkaren AB Volvo själva skulle ta tillbaka personvagnarna låter knappast troligt. Men AB Volvo har ett mycket starkt behov att skydda själva varumärket Volvo. Det får inte solkas ner av att personvagnarna dras ner av undermåliga ägare. Därför skulle AB Volvo kunna vara en av flera aktörer.

Wallenbergarnas Investor? Knappast. De har redan dragit sig ur personbilsproduktion när Saab såldes till General Motors. Varför skulle Investor vilja återvända till en övermogen bransch med stenhård konkurrens, låga vinstmarginaler och tunga investeringsbehov?

Investor gör ingen hemlighet av att dess investeringar ska ge 20 procents avkastning. Inte ett personbilsföretag klarar det idag.

Tittar man på vinstmarginalen (vinstens andel av försäljningen) brukar världens lönsammaste biltillverkare, Porsche, med möda komma upp i 10 procent. Toyota strax därunder. Inga hissnande siffror.

Och Investor kan inte hux flux sänka sina avkastningskrav.

Men det finns en aktör som skulle kunna ha stort intresse av Volvo: Renault.

Renault har inga bilar i Volvo-klassen. Inga större premium-bilar. Inga stadsjeepar av Volvos snitt. Volvo skulle därför passa Renault. Och Renault har pengar efter många lyckosamma år.

Spindeln i näten skulle kunna vara Leif Johansson, AB Volvos vd. Ursprungligen en Wallenberg-man. Han kom från Investor-dominerade Electrolux till Volvo.

Leif Johansson känner Renault-chefen Ghosn väl. Detta eftersom Renault är störste ägare i lastvagnstillverkaren AB Volvo. I AB Volvos styrelse sitter dessutom förre Renault-chefen Schneider.

Personkemin fungerar redan.

Volvo personvagnar brukar kallas, senast idag av Independent, för Fords kronjuvel. Renault har pengar. Renault har ambitioner. Juvelen lockar.

Om Leif Johansson är spindeln i nätet tillsammans med Renault skulle han då inhämta stöd från penningstarka Investor? Kanske. Likaväl som han kan hämta stöd från Handelsbanken och Industrivärden och de fonder som är andra betydande ägare i AB Volvo.

Så skulle det konsortium, som Independent nämner, teoretiskt kunna se ut.

Grundtipset måste ändå vara: Inget Volvo-äventyr för Wallenberg som lär ha tagit farväl till personbilsindustrin för gott. Där finns helt enkelt för lite pengar att hämta.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.