Industriarbetarnas tidning

”Renault plus svenska ägare bra för Volvo”

10 augusti, 2007

Skrivet av

Renault i kombination med svenska institutioner. Den alliansen skulle kunna ta över Volvo Personvagnar från krisdrabbade Ford.
Det anser Christian Berggren, professor i industriell organisation vid ekonomiska institutionen på Linköpings universitet.

– Om den alliansen verkligen kommer till stånd är omöjligt att säga i dag. Men det vore allt annat än långsökt.

Christian Berggren har forskat om produktionssystem, produktutveckling, innovationer och global organisering inom bland annat bilindustrin.
Han var kritisk till att Volvo en gång släppte personbilstillverkningen till Ford.

– Då fanns en övertro på att stora företag skulle ge mer resurser. Men det går åt stora resurser att driva stora företag också. Vilket är lätt att glömma bort.
I dag har han lättare att förstå att Volvo släppte personbilarna för att i stället koncentrera sig på lastvagnar.

– Personbilstillverkning är en oerhört tuff bransch. På tunga fordon har Volvo en mycket starkare ställning både när det gäller volymer, marknadsandelar och teknik i framkanten. I dag är Volvo AB världstvåa på lastvagnar.

Att Volvo släppte personbilarna 1999 var ett tecken i tiden. Fusioner var högsta mode. Affären gjordes strax efter att tyska Daimler gått ihop med Chrysler, en jätteaffär som skakade om hela bilbranschen men som blev ett fiasko.

Konstellationen Daimler Chrysler finns inte längre. I fredags övertogs Chrysler av en amerikansk riskkapitalist.

Volvos integration med Ford har gått långt vilket medför problem om de ska byta ägare, tror Christian Berggren. – Ett problem för Volvo Personvagnar är att de inte hängt med i utvecklingen av bränslesnåla motorer med låga utsläpp av koldioxid.

– De nya modeller som precis har släppts för att ersätta V70-modellen är mer bränsleslukande än de tidigare bilarna, när det borde vara precis tvärtom. Det duger inte i dag när EU alltmer, och med rätta, skärper kraven på växthuspåverkande utsläpp från nya fordon.

Volvo Personvagnar var bara ett av många företag som övergavs av svenska ägare under åren kring millennieskiftet. Aga, Stora, Astra och ABB var andra företag där svenska ägare steg tillbaka. Christian Berggren var en av dem som då ofta riktade hård kritik mot vad han ansåg passiva svenska ägare.

Därför tycker han att svenska institutioner – som AP-fonderna – borde agera i dag för att skaffa sig inflytande över Volvo Personvagnar. Och det är där Renault kommer in. Inte bara för att de stora Volvobilarna skulle passa Renault, som tillverkar något mindre bilar.

– Renault är ju största delägare i Volvo AB och har därigenom ett inflytande över Volvos lastvagnstillverkning. Ägarmodellen från lastvagnarna skulle kunna tillämpas även på personvagnarna – fast tvärtom. Svenska institutioner skulle kunna skaffa sig inflytande som starka minoritetsägare i ett Renault-dominerat Volvo personvagnar.

Det kräver att svenska institutioner, som AP-fonderna, måste släppa kortsiktigheten, anser Christian Berggren.

– AP-fonderna bör sluta stirra sig blind på kortsiktig kapitalavkastning och i stället agera mer långsiktigt och industriellt.

AP-fonderna bör engagera sig för att avancerade industriföretag fortsätter ha ledningsfunktioner, forskning och utveckling i Sverige, så att kvalificerade och högavlönade jobb stannar i landet.

– Det är ju sådana jobb, och inte börskurserna, som är grunden för att vi ska ha goda pensioner i framtiden.

Därför är dags, anser Berggren, att ändra de regler som styr AP-fondernas placeringar i Sverige.

Var och en av AP-fonderna får ha placeringar som uppgår till maximalt två procent av börsens värde. Dessutom får de äga högst 10 procent av ett specifikt företag. Följden blir att AP-fonderna lägger de stora placeringarna i utlandet.

– Men varför ska svenska pensionspengar ha mindre möjligheter till inflytande i svenska företag än utländska så kallade riskkapitalister som bara är intresserade av att stycka och sälja ut?

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Slutbud lämnat i kväll

Slutbud lämnat i kväll

Facken och arbetsgivarna inom industrin har på lördagskvällen fått ett slutbud att ta ställning till. Ett besked väntas tidigast söndag morgon.

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.