Industriarbetarnas tidning

”Volvo kan styckas upp och säljas”

7 augusti, 2007

Skrivet av

Förre metallordföranden Göran Johnsson varnar för att riskkapitalister kan ta över Volvo Personvagnar.
– De belånar företaget, styckar upp det och säljer ut de delar som inte läggs ned. Vi ska veta att riskkapitalisterna i dag har enorma finansiella muskler.

Göran Johnsson har ett långt förflutet inom Volvo. Under många år arbetade Johnsson som metallarbetare på Volvo i Olofström och var personalrepresentant i bolagsstyrelsen under PG Gyllenhammars regim.

Som ordförande i Metall var Göran Johnsson med om både den spruckna sammanslagningen med Renault och när Ford köpte personbilstillverkningen.

I dag är han styrelseledamot i en av de svenska institutioner som i ryktesfloran kring Volvos framtid pekats ut som möjlig intressent – Fjärde AP-fonden.

Att svenska institutioner skulle gå in och köpa Volvo Personvagnar av det krisdrabbade Ford ser han som orealistiskt.

– Det handlar inte bara om att köpa ett företag. Man ska driva det också. Den som tror att det bara är att rycka tillbaka Volvo till svensk mark bortser från de enorma krav som bilindustrin står inför.

Att utveckla nya modeller kostar hisnande summor redan i dag. Med ökade krav på nya miljövänligare motorer kommer kostnaderna att stiga ännu mer.

– Därför måste Volvo ha en hel del utvecklingsprojekt gemensamt med de som är ledande inom bilbranschen.

– Samarbetet med Ford har hittills betytt mycket för Volvo som därigenom har fått ett betydligt bredare modellprogram än vad man annars skulle ha fått. Jag tycker att samarbetet med Ford är underskattat i den svenska debatten.

Är det bra eller dåligt att Ford nu vill sälja Volvo?
– Egentligen vill de nog inte, men de kanske måste. Inte minst för att bankerna kräver att de säljer av sånt som de kan få pengar för.

– Med tanke på Fords negativa utveckling kommer man någon gång till den gräns då det inte längre är en fördel att ägas av Ford. Sannolikt är Volvo där nu.

Vem bör köpa Volvo?

– Det viktigaste är att Volvo hamnar hos en ägare som har möjlighet att utveckla företaget. Då handlar det inte bara om finansiella muskler utan också om tillgången till forskning och utveckling, tekniskt kunnande och utvecklingsmöjligheter.

Några favoriter?

– Nej, egentligen inte. Skulle tyskarna ta över så innebär det en rejäl krock. Såväl BMW, Mercedes och i viss mån Audi ligger i samma segment. Då kan man snegla åt Japan.

Men japanerna brukar inte köpa upp andra bilföretag.

– Visserligen, men man vet aldrig. Det viktiga är ändå inte flaggan utan att Volvo hamnar där utvecklingsmöjligheterna finns.

Då är svenska uppköpare uteslutna?– Ja, om man tror att svenska ägare skulle kunna ta över Volvo så är det inte annat än blåögt. Det handlar inte bara om att köpa. Man måste veta vad man ska göra med Volvo också. Volvo behöver ha en nära industriell partner inom bilindustrin.

– Men det hindrar inte att svenska intressenter ändå kan vara med på ett hörn.

Hur då?

– Genom ett joint-venture (samarbete mellan olika företag. red. kommentar).

Där institutioner som AP-fonderna skulle kunna ingå?

– Nej, det är inte särskilt troligt. Jag vet inte, jag har i alla fall inte tagit del av några sådana diskussioner. Men det finns många tänkbara modeller där Volvo blir ett dotterbolag till ett annat bilföretag som inte äger hela Volvo.

Vore det inte bra om AP-fonderna blockerade riskkapitalisterna från att köpa Volvo?

– Visst är det viktigt att hejda riskkapitalet. Men den som tar över Volvo måste veta vad man vill med företaget. En svensk institution kan på sin höjd spela en sorts förmedlande funktion, mellan olika intressen.

Svenska institutioner i samarbete med Renault?

– Renault är ett intressant alternativ. De saknar modeller i Volvos segment samtidigt som det är välskött och har gott om pengar. Men om de vore intresserade så vill de nog äga Volvo helt på egen hand. Inte med andra.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.