Industriarbetarnas tidning

Volvo Lastvagnar ökar produktionen

28 december, 2007

Skrivet av FREDRIK WÅHLSTEDT

Volvo Lastvagnar i Umeå har har haft ett rekordår för tillverkningen av lastbilshytter. Och nu vill Volvo öka produktionen till nästan det dubbla.

Det har varit ett ljust år för Volvo Lastvagnar i Umeå, trots orosmolnen kring det halverade transportstödet. Över 1 miljard kronor har företaget under året investerat för att modernisera hyttfabriken. Och produktionen beräknas i år slå rekord med 63 000 lastbilshytter.

Nu har Volvo Lastvagnar ansökt hos länsstyrelsen om att få höja produktionsvolymen från 66 000 om året till 100 000.

Redan under nästa år beräknas produktionen uppgå till 70 000 hytter, skriver Västerbottenkuriren.

Bakgrunden till den positiva utvecklingen är ökad efterfrågan på lastbilar i Östeuropa.

Verkstadsklubbens ordförande, William Frank, är hoppfull. Men han understryker samtidigt att det är viktigt att tillståndsprövningen inte drar ut på tiden.

– Volvo Lastvagnar är inte i närheten av den volym som marknaden efterfrågar. Då är det självklart lockande att låta en fabrik med liberalare inställning till miljöprövning göra jobbet.

Men Kjell Arne Häggström, miljöchef på Volvo Lastvagnar i Umeå, tror på ett beslut redan tidigt under hösten 2008.

– Vi har gjort en mycket noggrann ansökan och räknar inte med att behöva göra några kompletteringar. Vi har också haft samråd med länsstyrelsen, där förslaget presenterats muntligt.

Riskerna för att Umeå ska gå miste om den väntade produktionsökningen bedömmer han som små.

– Standarden på anläggningen i Umeå är världsledande. Och det är inte bara möjligheten att producera någon annanstans som är avgörande. Det måste också finnas den kompetens som krävs på plats, säger Kjell Arne Häggström.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.