Industriarbetarnas tidning

Kräver mer pengar till bilforskning

18 april, 2008

Skrivet av

Regeringen dröjer med besked om forskningsprogrammet för fordonsindustrin. I dag förklarade socialdemokraterna att de vill öka statens insatser till 500 miljoner per år.

IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven är ordförande i socialdemokraternas fordonsgrupp. Tillsammans med socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesman Thomas Östros presenterade han i dag rapporten Handslag med fordonsindustrin – En investering i Sveriges framtid.

– Vi vill göra ett handslag med fordonsindustrin. Skälet är enkelt. Fordonsindustrin har en unik position i Sverige.

Vid sidan av Tyskland, Frankrike och Italien är Sverige det enda land i Europa där det idag byggs hela bilar. Den sysselsätter direkt 140 000 personer. Över tusen mindre och medelstora företag är en del av fordonsindustrin.

– En oerhört viktig tillväxtmotor som samtidigt står inför tuffa utmaningar. Sverige måste vara tydliga med vad vi vill, säger Stefan Löfven.

Högre krav på säkerhet och miljön gör att fordonsindustrin står inför ett avgörande teknikskifte. Omställningen kräver tunga forsningsinsatser.

– Parallellt med teknikskiftet skärps konkurrensen inom fordonsindustrin. Inte bara mellan de olika företagen utan också inom koncernerna.

– För de stora koncernerna ska Sverige vara rätt land att investera i. Genom att sätta fokus på svenska profilfrågor som miljö och säkerhet vill vi att Sverige ska behålla sin position som en ledande fordonsnation, säger Löfven.

Thomas Östros:

– Jag har erfarenhet av att samtala med GM och Ford. Det spelar jättestor roll för dem om de vet vad Sverige gör för att satsa på framtidsforskning. Det har stor betydelse.

Mer pengar ska avsättas till fordonsforskningen, 500 miljoner per år mellan 2009 och 2013. Minskad miljöpåverkan prioriteras och Sverige ska även i fortsättningen vara ett land där hela bilar byggs. Forskningen koncentreras på fem områden: drivlineteknik, design och funktion, fordonselektronik och telematik, produktionssystem och produktionsteknik samt transporteffektivitet och testmiljöer.

Industrin ska ha stort inflytande över hur resurserna fördelas. Samtidigt prioriteras underleverantörerna .

– Det är viktigt att vi får med de mindre företagen i forskningsnätverken, säger Thomas Östros. Underleverantörerna, som tillverkar 70 procent av komponenterna i ett fordon lever under hårda krav på kontinuerliga förbättringar.

Socialdemokraterna efterlyser en långsiktig fordonsforskning som stärker samarbetet mellan industrin och universitet, högskolor och forskningsinstitut. Man vill också återuppliva det dialogforum mellan bilindustrin, underleverantörerna och fackföreningarna som den förra regeringen startade, men som försvunnit under nuvarande regering.

Rapporten betonar också vikten av en bra arbetsorganisation. ”Utvecklande och attraktiva arbetsplatser är avgörande för framgång och måste därför fortsätta utvecklas med de fackliga organisationerna”, heter det i rapporten.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.