Industriarbetarnas tidning

Ljusning för Saabs Trollhättefabrik

7 maj, 2008

Skrivet av

Ett avtal som garanterar tillverkning till cirka år 2016. Ett stopp för krympning av fabriken. Därtill tyska rykten om att nästa Saab 9-3 ska tillverkas i Trollhättan. Det våras för den plågade bilfabriken.

De senaste tre åren har General Motors-ägda Saab-fabriken i Trollhättan levt med en besvärande ovisshet.

För tre år sedan beslutade General Motors att framtidens mellanklassbilar ska tillverkas i tyska Rüsselsheim. Därmed förlorade Trollhättan tillverkningen av sina två modeller, 9-3 och 9-5.

För ett år sedan utsågs Trollhättan däremot till en av fyra europeiska produktionsorter för GM:s nya mindre modell.

Men ett halvår senare, i höstas, kom en ny kalldusch: GM hade planer på att krympa Trollhättefabriken så att den bara skulle kunna tillverka 85 000 bilar. I praktiken var det att svälta ut Trollhättan.

GM:s planer fick moteld.

– Ledningen ändrade sig efter våra protester, säger verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund.

– Vi tog fram ett material som visade på det vanvettiga att krympa fabriken och de lyssnade. Den matchen vann vi. Det kan vara bra med ett tjurigt fack ibland.

I dag klarar fabriken av att tillverka 140 000 bilar.

– Det är viktigt att ha den kapaciteten när GM ska placera sina kommande produkter i de europeiska fabrikerna.

General Motors Europa har i dag tillverkning i England, Tyskland, Belgien, Spanien, Sverige och Polen.

Enligt uppgifter i gårdagens tyska affärstidning Handelsblatt har GM tänkt om vad gäller Saab 9-3. Den ska inte alls byggas som mellanklassbil, utan som kompaktbil. Därmed kan Trollhättan – trots allt – få tillverka 9-3 även i framtiden.

– Vi vet ingenting än, det här är bara spekulationer. Men vi tycker att det är trevliga rykten, säger Paul Åkerlund.

Han har ännu inte sett några beslut om att 9-3 ska förvandlas från mellanklassbil till en mindre kompaktbil.

– Men som jag tolkar uttalanden från GM-chefer i amerikanska tidningar så pekar det mesta mot det.

Eftersom Rüsselsheim bara ska göra mellanstora bilar och Trollhättan de mindre kompaktbilarna kan alltså en framtida tillverkning av en mindre 9-3-modell hamna i Trollhättan. Eller i polska Gliwice, tyska Bochum eller engelska Ellesmore Port.

– Vad jag förstått finns det ingen ledig kapacitet i de fabrikerna. Vi har däremot möjlighet att öka produktionen. Det borde ge oss en fördel.

Det enda som är klart i dag är att Trollhättan garanterats tillverkning av kompaktbilar under den nuvarande plattformens livscykel. Det vill säga fram till ungefär år 2016. Sedan förra veckan finns det avtal på det.

– Den här typen av avtal om garanterad produktion är vanliga i Europa, men nu har vi fått ett i Sverige för första gången och det är vi glada för.

– Visserligen kan vi aldrig veta vad den här typen av avtal är värda men det är trots allt bättre att ha ett avtal än att inte ha ett. Dessutom brukar de hållas, det har vi sett.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.