Industriarbetarnas tidning

”Volvo säljs inom två år”

22 maj, 2008

Skrivet av

Ford kommer att sälja Volvo inom ett eller två år. Kanske den nya ägaren är svensk.

Den bedömningen gör bilanalytikern Matts Carlsson, vd för Göteborg Management Institute.

– Jag tror inte Ford har för avsikt att behålla Volvo. Jag har svårt att se det strategiskt logiska för Ford att ha kvar Volvo.

Att Ford för snart tio år sedan köpte Volvo Personvagnar byggde på en logik som inte kom att fungera. Volvo skulle integreras med Jaguar, Land Rover och Lincoln.

– Men det var ingen framkomlig väg.

För någon månad sedan såldes därför Jaguar och Land Rover till indiska Tata. Kan Volvo gå samma väg och få en asiatisk ägare om nu Ford även vill sälja Volvo?– Det finns säkert asiatiska ägare som skulle vilja göra en liknande genväg till den europeiska marknaden som just Tata har gjort. – Men jag tror att det svenska etablissemanget skulle reagera oerhört starkt då. Volvo Personvagnar är så oerhört förknippat med Sverige och det västsvenska industriklustret att ett asiatiskt övertagande skulle väcka mycket starka reaktioner.

Vad Volvo behöver är en stark ägare som vårdar och utvecklar varumärket, säger Matts Carlsson. – Det kan vara svårt att stå på egna ben med den volym man har i dag på drygt 400 000 producerade bilar per år. Volvo behöver någon slags relation med ett annat bilföretag, utan att den relationen behöver vara ägarmässig.

Volvo skulle alltså kunna samarbeta tekniskt med en annan biltillverkare men ändå ha en annan ägare. – Då är det mycket möjligt att man skulle kunna tänka sig AB Volvo eller ett svenskt konsortium som ägare. – Renault skulle passa bra som ägare. Men där har ju Ghosn (Renaultchefen, red. kommentar) uttryckligen sagt blankt nej till att ta över Volvo. Det kan ju vara ett taktiskt utspel. Det vet man aldrig.

Matts Carlsson tror att Volvos kris är så djup att det inte räcker med att ta bort nattskiftet från Torslanda.– 2008 blir ett tufft år för företaget. Konjunkturen viker globalt och i synnerhet där man är starka, som på den amerikanska marknaden. Dessutom har man en ägare, Ford, som går mycket dåligt.

– Lägg därtill att Volvo ännu inte har utvecklat ett drivlinealternativ som är vare sig bränslesnålt eller miljövänligt.

Drivlinan är de delar som driver bilen framåt som motor, växellåda, kardan- och bakaxlar.

Tufft 2008, men allt blir bättre om två år, tror Matts Carlsson.

– Volvo borde stå starkare då. Då har ett antal rationaliseringar gjorts och man kommer att ha ett starkare produktprogram med miljövänligare och bränslesnålare drivlinor. Dessutom lär konjunkturen ha förbättrats till dess.

Och då har Volvo sannolikt också ha en ny ägare, enligt Matts Carlsson.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?