Industriarbetarnas tidning

Saab firar men Volvo våndas

23 juni, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS: Saab-arbetarna i Trollhättan hade all anledning att fira i midsommar. Ingen nyhet kunde ha varit bättre än att de fick tillbaka sin 9-3. För Volvo däremot väntar våndans tider. Och allt hänger på miljön, oljan och dollarn.

När Saab Automobile för drygt tre år sedan förlorade dragkampen med tyska Rüsselsheim om 9-3-modellen rådde domedagsstämning i industri-Sverige. Var detta början på slutet för Trollhättefabriken?

Då var 9-3 tänkt att fortsätta som mellanstor bil, tillverkad i Tyskland.

Men nu ska 9-3 krympas till en något mindre, mer bränslesnål och miljövänligare modell på en mindre plattform.

Att mindre bilar skulle tillverkas i bland annat Trollhättan bestämdes redan i fjol. Men då var det mest tal om Opel Astra.

Nu tycks det inte bli några Opel Astra-bilar i Trollhättan utan Saab 9-3. Fabrikens flaggskepp.

Trollhättan kan andas ut. I alla fall för några år framöver, inget är beständigt i bilindustrins stormiga hav där kostnader jagas i syfte att få företagen hålla näsan över vattenytan.

Volvo befinner sig just nu i ett tillstånd där en livboj behöver kastas ut. Men frågan är vad ägaren Ford vill med sitt svenska dotterföretag.

Om en vecka passeras halvårsskiftet. Då är det bara att börja räkna dagarna tills Volvo presenterar en förmodad blödande halvårsrapport. Inget annat är att vänta.

Försäljningen sjunker och Volvo tappar stora inkomster på den låga dollarkursen. Det brukar sägas att Volvo går med vinst om en dollar är värd minst 7:50 svenska kronor. Senaste halvåret har dollarkursen skvalpat runt 6 kronor.

I fjol slog Volvo försäljningsrekord: 458 323 sålda bilar. Ändå gick företaget back med flera miljarder.

Sedan har det bara gått utför. Försäljningen sjunker, förlusterna ökar. Årets första kvartal gav ett minus nästa lika stort som hela fjolårets.

Den mest brännande frågan är inte hur stor halvårsförlusten blir. Den riktigt besvärliga frågan är vad Ford tvingar Volvo att göra åt saken.

Tidigare i år gav Ford Volvo-ledningen en tuff hemläxa. Den fick underkänt och Volvo ska nu upp till nya bevis.

Frågan är bara: vad vill Ford med Volvo? Under de år den svenska biltillverkaren fixade mångmiljardvinster åt sin bankrutta ägare var det mesta frid och fröjd. Men nu.

Volvo skulle behöva en egen midsommarpresent. Om nu General Motors profilerar Saab som miljöbil varför kan inte Ford göra detsamma med Volvo? Det som en gång lockat de amerikanska ägarna att köpa Saab och Volvo var de svenska bilfabrikanternas utvecklade säkerhetstänkande.

För allt fler bilister är säkerhet något mer än krockkuddar och stabila stålkonstruktioner. Allt fler vill därutöver vara säkra på att den bil man kör inte fördärvar miljön.

Men vill Ford utveckla Volvo till en bil med skarp miljöprofil? Har man som ägare överhuvudtaget gjort något i den riktningen under sin snart decennielånga regim?

Branschen rustar sig för EU:s krav på sänkta koldioxidutsläpp 2012 och Volvos tuffaste konkurrenter är redan på gång. Senast i förra veckan meddelade Mercedes att man om två år börjar sälja en elbil. BMW har kommit långt.

Men det är inte bara EU-beslut och klimatkris som skyndar på omställningen till renare och bränslesnålare bilar. De stigande råoljepriserna pressar biltillverkarna att ställa om. Biltillverkare med det törstigaste sortimentet straffas hårt av sjunkande försäljning. Till och med i bensinens lågprisland USA.

Där rasade exempelvis försäljningen av GM:s monsterjeep Hummer med över 60 procent i fjol. Och i sommar tvingas Ford semesterstänga tre fabriker extra länge på grund av vikande efterfrågan på stadsjeepar och stora pickuper.

Dessutom kom kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor – som sätter betyg på företag och nationer – häromdagen med en ny bedömning som var nattsvart för GM och Ford. De bedömdes ännu mindre lämpade att låna ut pengar till just på grund av att deras sortiment till största delen utgörs av bränsletörstiga stadsjeepar och pickuper.

Därför är det lätt att se Trollhättan som en vinnare. Beskedet från General Motors att Saab 9-3 framöver byggs på en mindre plattform till gagn för miljön är bland det bästa som kunde hända de Saab-anställda. De får inte bara behålla fabrikens mest prestigefyllda modell. De får även vidareutveckla den och ta den in i framtiden.

Vart Ford vill ta Volvo är fortfarande höljt i dunkel. Fords vd Alan Mulally har inför media lovat att han någon gång i juli ska berätta hur företaget ska anta utmaningen gå från stora pickuper och stadsjeepar till mindre bilar. Kanske får vi då veta om Volvo har någon roll att spela. Storförluster och personalnerdragningar ger ingen framtidstro.

Volvo behöver en livboj.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

”Det blir svårt att få lönen  retroaktivt”

”Det blir svårt att få lönen retroaktivt”

De anställda på hustillverkaren Götenehus hoppas att företagets framgångar ska synas i lönekuverten, också i dem som redan har delats ut.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.