Industriarbetarnas tidning

Därför tvärnitar Volvo Lastvagnar

30 september, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS: Ingen går säker för finanskrisen. Det visar dagens tvärnit för lastvagnstillverkaren Volvo. När världens åkare blir osäkra om framtiden märks det direkt i Umeå och Göteborg.

Egentligen är det obegripligt.

Första halvåret i år ökade Volvo AB – som tillverkar lastvagnar, bussar, anläggningsmaskiner, flygmotorer och båtmotorer – sin försäljning med 19 procent jämfört med året innan, redan det ett rekordår.

Vinsten ökade med 20 procent, trots stigande kostnader för stål och andra råvaror.

Allt pekade mot ett nytt rekordår för Volvo AB. Sedan briserade finansbomben på Wall Street i New York.

Det är inga lönsamhetsproblem som får Volvo att tvärnita. Inbromsningen kommer sedan världens åkerifirmor inte vet vad som kommer att hända framöver. Osäkerhet fyller inga orderböcker.

I dag är leveranstiden på en ny lastbil minst tolv månader. Vad vet vi om hur det är om ett år? Vad vet den åkare som kör åt företag, åt myndigheter, åt alla de kunder som behöver sina varor transporterade?

Åkeriernas kunder – företag och myndigheter – förlorar just nu stora belopp på finanskrisen. Börskurser rasar, obligationer minskar i värde, banker går omkull, tillgångar rasar i värde. Plötsligt har företag och myndigheter inget de kan belåna.

Då stannar ekonomin, byggen läggs på is, företag drar ner. Och då minskar behovet av transporter. Åkerierna får mindre jobb och den nya lastbil man redan beställt avbeställs. Det är just det som händer nu.

Avbeställningarna haglar in mot Volvo AB:s försäljningskontor i Göteborg, och mot Scania i Södertälje där vi ännu inte vet hur krisen slår. Facket har just satt sig med företaget för att se om nedgången kan pareras inom ramen för det flexibilitetsavtal som finns.

För Scania har också ett rekordår bakom sig. Försäljningen steg under årets första sex månader med 15 procent. Och vinsten med osannolika 36 procent. För varje hundralapp Scania säljer för är 16 kronor ren vinst, ett världsrekord i den globala fordonsindustrin. Motsvarande vinstmarginal för Volvo AB är nästan 9 procent. På personbilssidan är det bara ett enda företag som orkar upp i den nivån, Porsche.

Med vad hjälper försäljningsrekord och supervinster när världens åkare ser ovisst på framtiden? När världens åkare får färre körningar och väljer att behålla de lastbilar de redan har?

Finanskrisen på Wall Street känns nu långt in i svenska verkstäder. Vad värre är, lastbilar ligger tidigt i konjunkturcykeln. Det kommer mera.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.