Industriarbetarnas tidning

”Man får gå in och trösta”

16 oktober, 2008

Skrivet av

Vi är rädda för att Ford har en dold agenda och struntar i Torslanda-fabriken.
Det säger Gert Jonsson, Marie Lundqvist och Vlatko Gicarevski, tre fackligt aktiva vid monteringen på Volvo Torslandaverken.
Dagens Arbete träffade dem efter den mest omtumlande veckan i Volvos historia.

Det som får dem misstänksamma mot ägaren Ford är beslutet att förlägga tillverkningen av nya XC60-modellen till Gent i Belgien.

– Från början var det sagt att den skulle tillverkas på bägge ställena. Att montera den här på Torslanda ansågs självklart, säger Gert Jonsson.

– Den skulle efterträda den större stadsjeepen XC90 som tillverkats här.

– Men framför allt skulle den byggas på den plattform som våra andra bilar byggs på.

Att bygga XC60 även i Gent krävde en mängd tunga investeringar i den belgiska fabriken som annars producerar Volvos mindre modeller.

– Det är sådana strategiska beslut som spär på ryktesbildningen, säger Marie Lundqvist.

– Ungefär som när man tar bort 30 procent av försäljningsorganisationen i USA, tillägger Vlatko Gicarevski.

Gert:

– Jag misstänker att Ford planerar att göra som BMW och Mercedes: att den Volvo som ska säljas i USA också byggs i Nordamerika. Och då räcker det med en fabrik I Europa, Torslanda eller Gent.

För Marie Lundqvist, Gert Jonsson och Vlatko Gicarevski – och tusentals andra Volvoarbetare – har de senaste veckorna varit uppslitande.

– Det är svårt att beskriva oron. Många är ledsna och mycket, mycket oroliga, säger Marie.

Den som är förtroendevald får ofta fungera som kurator.

– Man får gå in och trösta. Och framför allt lyssna.

Veckorna innan storvarslet genomgick alla förtroendevalda kursen ”Det svåra samtalet” för att bättre vara rustade när varslet kom. Att ett varsel skulle läggas var väntat. Det som var oväntat var storleken. Ofattbart och chockerande stort, säger de.

Förra varslet, i somras, drabbade främst de yngre och se som jobbat i företaget några enstaka år. Nu väntas turordningen omfatta de som varit på Volvo betydligt längre.

– Därmed drabbas familjerna och då blir stämningen helt annorlunda. Så mycket mer står på spel, säger Vltako.

Just nu går produktionen på sparlåga. Fredagarna står fabriken still. Några veckor har tillverkningen legat nere både torsdagar och fredagar. Allhelgonveckan är fabriken helt igenbommad.

– Men vi gör vårt bästa, säger Gert. Vi har väl aldrig gjort så bra bilar som efter varslet i somras.

Antal fel har minskat dramatiskt. Nu är 92 procent av bilarna helt felfria, mot 60-70 procent tidigare.

– Det är som om alla vill visa vad vi går för. Att vi ska vara kvar, säger Marie.

Är Torslanda kvar om tio år? Ja, svarar de alla.

– Men jag vet inte om det byggs Volvo-bilar här, svarar Marie.

Vlatko:

– För att Volvo ska klara sig framöver behöver den bli fräckare, djärvare, mer bensinsnål. Det räcker inte med säkerhet som främsta profil längre. De flesta bilar får ju högsta säkerhetsbetyg i Europatesterna. Det krävs något mer. Annars väljer folk BMW.

Gert:

– Vi gör redan bra bilar, tycker jag. Vi gör vårt jobb. Men sedan ska de säljas också. Och då kanske det inte är så lyckat att skära ner på försäljningsorganisationen.

(Texten korrigerad 17/10)

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen