Industriarbetarnas tidning

Skärpt krisvarning på Ford och GM

13 oktober, 2008

Skrivet av

Ägarna till Volvo och Saab får allt sämre anseende. För kapitalplacerare är det säkrare att satsa pengarna i Kamerun och Kambodja än i de amerikanska biljättarna Ford och General Motors.

Detta enligt det amerikanska kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s som värderat ner Fords och GM:s kreditstatus.

Standard & Poor’s betygsätter företag och länder som vägledning för kapitalplacerare. Ju sämre betyg desto svårare att få lån till någorlunda hygglig ränta.

Ägarna till Volvo Personvagnar och Saab Automobile har i flera år dragits med uselt betyg. Nu sätts betyget ännu lägre. Betyget B- är sex betygssteg under den nivå där företagets aktier anses värda att köpa. Betyget b visar att ett företag visserligen klarar sina åtaganden just nu men att företaget är sårbart vid ogynnsamma förhållanden.Att få ett negativt betyg, ett minustecken lagt till bokstavsbetyget, innebär att betyget kan sänkas ytterligare. Ett underkännnande som knappast kommer att locka investerare.

Nu rasar också aktiekursen för de bägge bilföretagen. När börsveckan slutade innan helgen låg Ford-aktien på sin lägsta kurs sedan 1950. GM-aktien, som i fjol stod i 43 dollar har nu rasat till 5 dollar.

Standard & Poor’s tillämpar samma betygssystem på nationer. Med nedvärderingen hamnar Ford och General Motors på samma låga skräpstatus-nivå som Bolivia, Libanon och Pakistan.

För en kapitalplacerare anses det mer säkert att köpa statspapper i Kambodja, Kamerun, Burkina Faso eller Mongoliet. Dessa länder värderas högre än USA:s två största biltillverkare.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.