Industriarbetarnas tidning

”Volvo överlever utan Ford”

9 oktober, 2008

Skrivet av

Volvo klarar sig även om Ford går under. Det säger förre Metallordföranden Göran Johnsson som hellre hade sett Renault som ägare i dag.

Göran Johansson var Metalls förbundsordförande vid Volvos förra kris i början på 1990-talet. Under Gyllenhammar-epoken satt han i många år i Volvos bolagsstyrelse och var även klubbordförande vid Volvo Olofströmsverken.

Är detta Volvos allvarligaste kris?
– Ja, det här är till och med värre än krisen i mitten på 1970-talket. Då kunde man visserligen heller inte se någon ljus framtid. Men Volvo kunde då fatta beslut på egen hand och investera och satsa, på den tiden i 700-modellen som blev en succé. Den kalkylen hade aldrig gått hem i dagens kvartalskapitalism. Nu är det värre.

Tror du Volvo finns i Göteborg om tio år?
– Absolut. Men hur många som jobbar där och vad de tillverkar, det kan man inte veta i dag.

– Men Volvo Personvagnar kommer att överleva, även om ägaren Ford går i konkurs. Ingen konkursförvaltare i världen kommer att kunna bära bort maskinerna från Torslandafabriken.

Vad ska till för att Volvo vänder krisen?
– Man måste verkligen satsa och investera i forskning och utveckling och i nya produkter. Där måste vi i Sverige samla oss, staten, fackföreningarna, högskolan. Hela samhället måste ta sig samman och visa Ford att vi ställer upp och slår vakt om och utvecklar den grundkompetens som i längden är viktigare än vem som äger företaget.

Staten företräds av alliansregeringen som enligt facket är handlingsförlamad. Ägaren Ford har inga pengar. Tror du verkligen på satsningar?
– Det är verkligen inget önskeläge, det ska erkännas. Men nu måste regeringen ta fram programmen och satsningarna. Regeringen har ju också aviserat att någonting är på gång. Jag har visserligen inte sett något än. Men man måste göra som förra gången, när Saab Automobile var illa ute då regeringen tog initiativet till Trollhättepaktetet och som gjorde ett avgörande intryck på General Motors.

Vilka paralleller finns till krisen 1992 då Volvo stängde fabrikerna i Kalmar och Uddevalla?

– Det är svårare nu. På den tiden hade vi en access till ägaren och det är alltid bra om du kan sitta och resonera förtroendefullt med ägaren. De som har makten nu sitter långt borta. Men jag tror att Volvo kan höras mer i organisationen med sin nye chef, Stephen Odell.

– Nu har de fått en chef som har ett gott rykte i Ford, som kan bilbranschen…

Det kunde alltså inte Fredrik Arp menar du?
– Det påstår jag inte, men Odell har bevisligen lång erfarenhet från branschen och han har nog att lättare prata för Volvo hos ägarna. Sedan är det klart att han tar i rejält när han kommer. Men man måste stoppa blodflödet, annars förblöder patienten och dör i slutändan.

Vad tror du Ford vill med Volvo?
– De vill nog bara gott, egentligen. Men de har inga pengar. De riskerar att gå i konkurs. Och jag skulle inte bli förvånad om Volvo och kanske också Saab inom ett tag har nya ägare.

Vem skulle du vilja ha till ägare?
– En bra ägare.

Inte Ford alltså?
– Jag vet inte om Ford är en bra ägare just nu.

Har du ingen önskeägare?
– Nej.

Klart du har. En gammal Volvoit som du måste ju fundera på det här titt som tätt?
– Alltså det bespottade Renault-avtalet kanske inte var så dumt i alla fall. Det fanns mycket kritik mot att gå ihop med Renault i början av 90-talet. Idag hade det kanske varit bra.

Vad tror du om din gamla arbetsplats, Olofströmsverken där över 400 varslades i går?
– Det motsvarar en femtedel av styrkan och det är mycket tufft. Det här är en liten kommun med bara 13 000 invånare. Procentuellt är det varslet minst lika hårt som det i Göteborg.
– Men det är samma sak där. Man måste titta framåt och satsa på utveckling. Det kommer att tillverkas verktyg och pressas plåt i framtiden också. Och då behövs Olofström.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?