Industriarbetarnas tidning

Volvos svartaste dag

8 oktober, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS Volvos svarta onsdag. Volvos svartaste dag någonsin. Vad värre är: Volvo drabbas inte av en kris utan av flera. Och ljuset i tunnel tycks vara mer avlägset än någonsin.

Svensk bilindustri har haft sina svarta dagar.

Det fanns höstdagar 1992 då finanskris och valutakris och ett gigantiskt efterfrågebortfall stängde både Gyllenhammars favoritfabrik i Kalmar och den moderna monteringsfabriken i Uddevalla. Och då Saab Automobile i Trollhättan skickade hem fler än vad som jobbade i både Kalmar- och Uddevallafabrikerna.

Men dagens Volvovarsel är i antal större än chockerna den dystra hösten 1992.

Då: Volvo Kalmar och Uddevalla – 1 630 varslade.
Då: Saab Automobile i Trollhättan – 1 980 varslade.
I dag: Volvo Personvagnar i Göteborg och Olofström – 2 640 varslade.

Lägg därtill de 1 200 Volvo-varslade från i somras. Lägg därtill 900 bort i år från belgiska Gent. Lägg därtill uppsagda kontrakt för 1 200 konsulter.

Totalt 6 000 bort från Volvo Personvagnar i Sverige och Belgien i år.

Den svarta onsdagen saknar motstycke i Volvos historia. Den svenska industriklenoden är i gungning. Frågan är vad konsekvenserna blir.

Före årets varsel arbetade runt 4 700 i produktionen på Torslanda. Varslen innebär att antal arbetare halveras. Innebär det att Torslanda går över från tvåskift till enbart dagtid? En sådan nerdragning kommer att slå hårt ytterligare ett varv: mot underleverantörerna.

Svenåke Berglie, Fordonkomponentgruppens vd, räds i Göteborgs-Posten att de globala underleverantörer som finns runt Volvo tappar intresset att vara på plats när produktionen krymper. Bilindustri är skalekonomi, stora serier ger lönsamhet. Korta serier är ointressanta.

Volvo befinner sig djupt inne i en nattsvart tunnel och frågan är inte när man ska skönja ljuset. Frågan är hur Volvo ska hitta ut ur mörkret?

Hela världens bilindustri gungar just nu. Finanskrisen fördjupar och förlänger konjunkturnedgången. Efterfrågan sjunker och alla – även Toyota – drar ner produktionen.

Men Volvo faller djupare än andra. Och de faller snabbare än sina konkurrenter Mercedes, BMW, Audi och Lexus.

Till skillnad från konkurrenterna tyngs Volvo av flera kriser. Ovanpå den allmänna nedgången brottas Volvo med en bankrutt ägare som inte kan tillskjuta de nödvändiga resurser som Volvo behöver för att hänga med sina premiumkonkurrenter. Brist på resurser och – har det ofta sagts inom företaget detta svarta år – brist på strategi. Vilken typ av bil vill Volvo vara? Och vad vill ägaren Ford med Volvo?

Två stora, viktiga frågor som fortfarande saknar svar. Med de frågorna obesvarade blir det ännu svårare att hitta ljuset i tunneln.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.