Industriarbetarnas tidning

Ytterligare 600 bort från Volvo Lastvagnar

30 oktober, 2008

Skrivet av PETER LEANDER

Volvo Lastvagnar varslar ytterligare 600 tjänster. I Sverige drabbas Göteborg och Umeå.

Det är ett tidigare varsel från september som nu utökas. På fabriken i Tuve i Göteborg varslas 250 personer och i Umeå 150. Även Gent i Belgien drabbas med ett varsel på 200 tjänster.

På Volvo Lastvagnars fabrik i Umeå är fackklubben upprörd över Volvos ovilja att ta pengar ur egen ficka för att hjälpa de drabbade.

– Jag förstår att man måste följa försäljningen. Det går inte att bygga och ställa i lager. Men det jag inte begriper är när ledningen säger att det inte finns några pengar att gå in med för att stötta de varslade. Hade det varit ett företag som redovisat röda siffror i kvartalsrapporten hade jag förstått. Men Volvo Lastvagnar gjorde ju en vinst med 2,3 miljarder kronor nu senast, säger William Frank, som är klubbordförande på Volvo Lastvagnars fabrik i Umeå.

Enligt honom kommer IF Metall att ställa krav på företaget att betala ut avtalspension till de drabbade som är 62 år eller äldre, och låta de som vill gå ned till halvtid. Fackklubben kräver också att Volvo ska skjuta in pengar som stöd till de som vill starta eget. Enligt William Frank har klubben tidigare fört fram dessa krav men fått svaret från ledningen att det inte finns några pengar.

Stefan Karlsson, presstalesman på Volvo Lastvagnar, säger att han inte kan kommentera den pågående förhandlingen, men att det finns goda själ till varför man lägger det nya varslet.

– Osäkerheten har ökat den senaste månaden. Vi har sett en försämring på Europamarknaden. Eftersom bankkrisen förvärrats har våra kunder fått likviditetsproblem vilket gjort att de inte kunnat beställa nya lastbilar. Effekten på de åtgärdspaket som regeringar runt om i Europa har gjort har ännu inte gett resultat. Därför måste vi dra ned produktionen i dessa tre fabriker, säger Stefan Karlsson.

Volvos rapport för det tredje kvartalet visar på en dystert låg ordernivå. Totalt har Volvo Lastvagnars fyra lastbilsmärken Volvo, Mack, Renault och Nissan Diesel redovisat en beställningsmängd på endast 115 lastbilar.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.