Industriarbetarnas tidning

AB Volvo vill rädda varumärket

27 november, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS: General Motors planerar att sälja Saab Automobile och AB Volvo vill rädda Ford-ägda Volvo Personvagnar. Ryktesspridningen och utspelen kring de bägge svenska personbilstillverkarna tilltar. Någonting är på gång.

Varför inte? Det finns många tunga skäl till varför, milt uttryckt, aktiviteten är hög just nu.

General Motors pengar räcker någon månad in på nästa år. De är desperata. Försäljning av GM-ägda Opel har det spekulerats om ett tag. Så varför inte också Saab?

I dag påstår den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News att Saab är till salu.

Men vem skulle vilja ha Saab, brukar det undras. Tja, teoretiskt alla de biltillverkare som inte har en bil av Saab:s typ i sitt sortiment.

Mot försäljning talar att Saab inte tillnärmelsevis skulle dra så mycket kulor som en Opel-försäljning. Men när desperationen stiger i Detroit är allt möjligt.

Mer konkret – och därför också intressantare – är alla utspel kring Volvo Personvagnar just nu. Dess ägare Ford har visserligen inte sagt att Volvo Personvagnar är till försäljning och Fords kris är inte lika akut som Detroitgrannen GM:s. Men det är illa nog. Ford skulle säkert inte tacka nej till en köpare.

Att ordföranden för AB Volvo – alltså det svenska ”rest-Volvo” som tillverkar lastvagnar, bussar, anläggningsmaskiner, båt- och flygmotorer – i dag går ut och säger att man kan gå in och stötta den personbilsrörelse man sålde för tio år sedan signalerar två saker:

För det första: AB Volvo markerar för omvärlden att man bryr sig om personbilarnas öde.

Och det finns skäl därtill. Varumärket Volvo. Det får inte solkas ned. Varumärket Volvo ägs i dag gemensamt av Ford och AB Volvo.

AB Volvos styrelseordförande Finn Johnsson säger också till dagens Göteborgs-Posten att styrelsen har ”hög beredskap att agera för att skydda Volvovarumärket i framtiden”.

För det andra: AB Volvo markerar att man i någon form är beredd att pytsa in pengar för att rädda varumärket. Men man är samtidigt inte beredd att återvända till den pressade lågvinstbransch som heter personbilsindustri. Den köpare som är intresserad av Volvo Personvagnar ska vara beredd att samsas med AB Volvo. Skojare göre sig icke besvär.

Finn Johnsson gör sitt utspel när pressen på regeringen Reinfeldt ökar. Att ingenting sägs från regeringen betyder inte att ingenting händer. Det är väl känt att såväl Saabs och Volvo Personvagnars ledningar har täta kontakter med regeringen.

Finn Johnssons utspel i dag är tillsammans med Handelshögskolerektorn i Göteborg, Rolf Wolffs krav häromdagen på att Volvo Personvagnar skulle förstatligas två tunga signaler. Kanske för att öka trycket på regeringen att agera. Eller kanske som ett tecken på att något är på gång.

Kan Bush förstatliga banker kan Reinfeldt ge statliga lånegarantier till Volvo och Saab. Systemviktigt, motiverade finansmarknadsminister Mats Odell statens ingripande i Carnegie.

Systemviktig är kanske också Sveriges industriella ryggrad. Det tycker man inte bara i Göteborg och Trollhättan utan även i det mellansvenska industriella bälte med orter som Kinnared, Dalstorp, Färgelanda, Hillerstorp, Svenljunga, Torsås.

Där – bland underleverantörer och deras underleverantörer – tas smällarna. Och där väntar man otåligt på att rykten och utspel förvandlas till konkreta besked. De vill gärna tro att något är på gång.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen