Industriarbetarnas tidning

”Bil­industrin måste få statligt stöd”

18 november, 2008

Skrivet av

Olle Ludvigsson, ordförande i Volvo verkstadsklubb kräver stöd till svensk bilindustri. Han vill ha besked från regeringen innan årsskiftet. ”Vi har hört regeringens prat, nu vill vi se resultat också.”.

I går lovade Tysklands regering att stödja Opel. I USA diskuterar kongressen i dag stöd till General Motors, Ford och Chrysler.

Samtidigt genomgår Fordägda Volvo Personvagnar sin värsta kris någonsin. Hos Volvo Lastvagnar och Volvo Construction Equipment, tillverkare av anläggningsmaskiner, är orderböckerna i det närmaste tomma. Båda företagen ägs av AB Volvo.

– Volvo genomgår sin värsta kris någonsin, säger Olle Ludvigsson, med 40 år på företaget.

Dagens Arbete träffade honom i samband med att IF Metalls förbundsstyrelse i dag sammanträder för att bland annat diskutera krisen.

Om Opel och de amerikanska biltillverkarna får stöd – och inte svensk bilindustri, hur skulle det påverka Volvo och Saab tror du?

– Svårt att säga. Just nu går vi igenom en situation som är allt annat än normal. Vi har en lågkonjunktur och en allvarlig global finanskris. Om andra länders fordonsindustrier får stöd då är det viktigt att vår industri ges samma förutsättningar. Det är nödvändigt.

– Framför allt är det viktigt med stöd till forskning och utveckling. Och någon form av lånegarantier nu när bilindustrin ska leva upp till skärpta miljökrav.

Är du rädd att det inte blir något stöd?

– Om det inte blir något stöd i Sverige så är det av rent ideologiska skäl. Var och en kan förstå att stöd behövs. Och det är bråttom. Någon form av besked måste man lämna före årsskiftet.

En annan typ av stöd är utbildning som ni framför allt krävt till Volvo Lastvagnar?

– Javisst, det är en annan typ av stöd som är mycket viktigt. Jag tror inte att det är realistiskt att utbilda alla. De som blir arbetslösa måste få hjälp, få chans att börja på något nytt. Och de som är kvar på företaget måste få någon form av utbildningsstöd.

– En dag, kanske om ett, ett och ett halvt år, vänder det uppåt och då ska vi ta oss ur krisen stärkta.

– Man kan tänka sig att företag får en en summa, en utbildningsbudget som kan finansiera lång, medellång eller lång utbildning, allt efter det behov man har.

– Det här stärker den enskilde och det stärker företaget inför den dag det vänder uppåt igen.

Hur skulle du vilja recensera regeringens åtgärder hittills?

– Det är bra att regeringen insett hur illa det är, att vi faktiskt är inne i en mycket allvarlig kris. Men den insikten kommer för sent. Det är också bra att de tillsatt samordnare för krisen. Men det är skillnad på prat och resultat. Vi har hört pratet, men vi har ännu inte sett några resultat. De väntar vi på.

Du har ju varit med om några Volvokriser. Både i mitten av 1970-talet och i början av 1990-talet var Volvo illa ute. Hur står sig dagens kris jämfört med de förra?

– Krisen är mycket allvarligare den här gången. Då kunde man se någon form av ljus i tunneln. Men inte nu. Nu är det helsvart. Om något kommer att förändras nu åt något håll så tror jag tyvärr att det kan bli ännu värre.

– Det har gått så fort. Vi hade en bra beläggning på Volvo Lastvagnar under första halvåret. Vi förhandlade om att öka takten och nyanställa 300 personer som skulle komma i vecka 37.

Lastvagnars kris kom plötsligt medan krisen för Volvo Personvagnar fortskridit ett tag. Finns det något i PV:s situation som ger något hopp?

– Hoppet ligger i det starka varumärket. Sedan har Volvo nu kommit med modeller med starkare miljöprofil som borde ha en bra chans den dag när försäljningen kommer igång igen.

Tror du på en ny ägare till Volvo Personvagnar?

– Svårt att säga. Frågan är om det finns någon som vill köpa en biltillverkare i dag.

Vad tror du om AB Volvo som delägare i någon form, du sitter ju i bolagsstyrelsen och borde veta hur tongångarna går?

– Jag tror inte på att AB Volvo skulle ta över. Många hoppas ju på det. Nej, det är orealistiskt. Det skulle i så fall vara om någon annan köper Volvo Personvagnar och AB Volvo går in som en liten delägare, i första hand för att skydda varumärket.

Av AB Volvo har IF Metallklubbarna krävt olika former av åtgärder. Som äldreavgångar, kompetenssatsningar och möjlighet till tjänstledighet. Har ni kommit någon vart?

– Nej, vill håller fortfarande på att förhandla. Inget är klart än. Vårt mål är att få igenom så många åtgärder som möjligt för att minska omfattningen på varslet.

Du är andra namn på s-listan till EU-parlamentet. Hur tycker du EU hanterat krisen så här långt?

– Det har jag inte hunnit fundera närmare på. Men man har ju vidtagit ett antal åtgärder, om det räcker är osäkert. Men den här typen av kriser visar att EU behövs. Det finns en typ av frågor, som miljöfrågorna, som vi måste lösa gemensamt över nationsgränserna.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.