Industriarbetarnas tidning

Statligt bilstöd – men inte till stadsjeepar

27 november, 2008

Skrivet av

Mona Sahlin vill ge statligt stöd till Volvo och Saab och låta AP-fonderna gå in som tillfälliga ägare. Men inte om de tillverkar törstiga stadsjeepar.

– Vi måste göra som president Sarkozy i Frankrike och förbundskansler Merkel i Tyskland: se till att staten tar ansvar för kapitaltillförseln till bilindustrin, säger den socialdemokratiska partiordföranden till Dagens Arbete. – Staten måste våga ta ansvar. AP-fonderna har resurser att gå in med i Volvo och Saab. När regeringen ingenting gör riskerar man oerhört mycket.

Hur ska det statliga stödet konkret se ut? Lån?

– IF Metall har ju varit inne på det. De har pratat om lånekrediter och man har pratat om EU:s strukturfonder som Sarkozy är väldigt pigg på att nyttja. Men som regeringen här hemma bara sagt nej till.– Det har mer och mer blivit en diskussion om det skulle gå riktigt illa för ägarna, om man då tror att Volvo och Saab har en framtid. I det läget kan vi inte bara stå och titta på.

– Då finns möjligheten, som Göran Johansson i Göteborg fört fram, att AP-fonderna går in som tillfällig ägare. Eller vilken form man nu väljer. Skulle Volvo och Saab vara till salu måste staten vara med.

Ska stödet vara villkorat så att bilarna utvecklas i en viss riktning eller ska de få krediterna villkorslöst?

– Självklart måste man ställa krav.

Vilka då?

– Se till att man satsar forskning och utvecklingsresurser. Och då handlar det framför allt om de nya bilarna. Att de görs energisnåla.

Inga lån om de tillverkar törstiga stadsjeepar alltså?

– Något åt det hållet. Det tycker jag är fullt rimligt.

Om de ändå fortsätter tillverka törstiga bilar?

– Jag har inte hört Volvo eller Saab uttrycka sig så, tvärtom.

Mona Sahlin säger att det viktiga är att bilföretagen och staten har ”en gemensam bild” av hur lång tid och under vilka former stödet ska ges. Det viktiga, anser hon, är att staten agerar.

– Vad ska man ha en stat till om den inte kan gå in i sådana här lägen?

– Min vånda just nu är att man ser hur snabbt både Tyskland och Frankrike tar sig framåt i den här riktningen. Då oroar det mig djupt att Sverige inte ens kan avisera att vi också är beredda att titta på det här – om vi nu tror på Volvo och Saab.

– Jag har ännu inte hört någon säga att Volvo och Saab gör dåliga bilar eller att de har dålig kunskap.

Mona Sahlin talar om det statliga stödet som övervintringspengar. Staten skulle också kunna fördubbla skrotningspremien så att gamla bilar fasas ut snabbare. Och en bättre miljöbilspremie skulle sätta fart på bilförsäljningen.

Häromdagen krävde Rolf Wolff, rektor för Handelshögskolan i Göteborg att Volvo bör förstatligas för att rädda driften. Mona Sahlin säger:

– Jag vet inte om vi är där än. Men vi kan mycket väl hamna där.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?