Industriarbetarnas tidning

Väntad storslägga från Volvo

11 november, 2008

Skrivet av

DA ANALYS. Dagens storvarsel från AB Volvo var lika omfattande som väntat. I och med varslet har landets största industriföretag i år signalerat att man vill göra sig av med uppåt 5 000 personer – bara i Sverige. Det är en storslägga som får marken att gunga.

900 fast anställda som varslas i dag läggs till de 2 800 som tidigare varslats plus tusentalet inhyrda och visstidsanställda . Det blir sammantaget uppåt 5 000.

I dag är det själva drivlinan, hjärtat, i lastvagnsproduktionen som drabbas: motorfabriken i Skövde och växellådstillverkningen i Köping. 580 bort i Skövde, 390 i Köping. Allt tillhörande Volvo Powertrain som ansvarar för koncernens utveckling och tillverkning av tunga motorer, växellådor och drivaxlar..

Tittar man på Volvo-koncernens lönsamhet de tre första kvartalen i år framstår nerdragningen som fullständigt obegriplig.

AB Volvo har hittills i år dragit in en vinst på 20 miljarder kronor. Nästan lika mycket som hela fjolårets rekordår (då vinsten stannade på 22 miljarder kronor). Minsann få förunnat, inte minst under ett krisår.

Men faktum är att AB Volvo befinner sig mitt i en kris som slagit till lika plötsligt som skoningslös.

En enda siffra illustrerar krisen för Volvos lastbilstillverkning, stommen i bolaget (som också tillverkar bussar, anläggningsmaskiner, flygmotorer och båtmotorer): orderingången i Europa.

Förra årets tredje kvartal fanns beställningar på 41 970 lastbilar till Europa.

Nu: 115.

Så ser verkligheten ut. Därför har varslen nu också letat sig in i motor- och växellådefabrikerna.

Volvo må ha gjort en supervinst under första halvåret. Men i dag blöder företaget såtillvida att man inte får in tillräckligt med pengar samtidigt som man måste betala för sig. Enligt den senaste kvartalsrapporten hade hela koncernen ett negativt kassaflöde på 7,7 miljarder kronor. Med andra ord: pengarna rinner ut ur företaget.

Detta samtidigt som AB Volvo under senare år investerat stora belopp såväl i de svenska fabrikerna som i form av uppköp av utländska konkurrenter som Nissan Diesels lastbilar, Lingongs hjullastare och Ingersolls väganläggningsmaskiner.

Investeringarna och uppköpen har följt på några riktiga guldår för koncernen. Från 2004 exploderade vinsterna i bolaget. Samtidigt står särskilt lastbilstillverkningen inför kostsamma utmaningar framöver.

Uppåt 4 000 fast anställda och ytterligare 1 000 inhyrda och visstidsanställda lämnar nu AB Volvo om alla varsel verkställs. Det är ett omfattande ingrepp mot ett företag som har 28 000 anställda i Sverige.

De allra flesta varslade är arbetare. Frågan är hur hugget kommer att märkas i det dagliga produktionsarbetet framöver.

På senare tid har flera ur Volvoledningen, däribland vd:n Leif Johansson, köpt stora mängder Volvo-aktier. Signalen är entydig: Volvo-aktien är för lågt värderad och Volvo är ett företag med framtiden för sig.

Men för 900 personer i Skövde, Köping och Göteborg signalerar dagens jättevarsel något helt annat.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.