Industriarbetarnas tidning

Ljuset kommer från öster

3 december, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS: Nu spås undergången för svensk bilindustri. Men de amerikanska ägarnas uttåg kan lika gärna vara början på en nystart. Om blicken vänds österut.

Det finns många som i dag frestas att skriva under dödsdomen för svensk personbilsindustri.

I samma stund förminskas dess betydelse för det industrikluster – uppåt tusen små och medelstora företag som vässats till globalt konkurrenskraftiga spetstillverkare – som gjort bilindustrin motståndskraftig för globaliseringens olika vindar.

Låt någon annan producera så kan vi ägna oss åt att designa och marknadsföra bilarna, heter det. Så kan vi äntligen lämna industrisamhället bakom oss.

Om det vore så enkelt.

Under de femton år globaliseringen fördjupats har svensk varuexport ökat sin betydelse. Genom nischtänkande, automatisering och ökad produktivitet har varuexportens andel av BNP fördubblats under den epok vi kallar globaliseringens.

Inte nog med det: de framväxande tjänsterna är beroende av industrin. De industrinära tjänsterna har de senaste tio åren ökat starkt och utgör i dag lika stor andel av BNP som den tidigare dominerande tjänstesektorn, handeln.

I denna utveckling har personbilsindustrin intagit en nyckelposition. Av de företag som i fjol omsatte mest i Sverige kom exempelvis Volvo Personvagnar på sjätte plats med 106 miljarder kronor. Betydligt mer än Hennes & Mauritz, Nordea, Securitas, Telia Sonera och Sas.

I rankingen över landets största exportföretag överträffades Volvo Personvagnar i fjol bara av Ericsson. Saab Automobile knep niondeplatsen, före globala marknadsledare som Ikea, Tetra Pak och LKAB.

Den som förringar personbilsindustrins betydelse har något att fundera på.

Att vi i detta land framöver skulle designa och marknadsföra bilar medan produktionen sker i lågkostnadsländer bygger på en idé som alltmer ifrågasätts inom industrin. Det starka omvandlingstrycket, behovet att ständigt förbättra och utveckla produkterna vinner på en närhet mellan utveckling och tillverkning.

I dag är tid en allt viktigare konkurrensfaktor. Samtidigt skjuter utvecklingskostnaderna snabbt i höjden. Kan man då förkorta beslutsvägarna, uppmuntra informella innovativa miljöer och platta till organisationerna så att de anställda ges stort inflytande – då ser man ganska snart positiva effekter både på förnyelsen av produktionsprocessen och utvecklingen av nya produkter.

Inom fordonsindustrin finns ett levande exempel på det på nära håll. Världens mest lönsamma lastbilstillverkare: Scania.

För 20-30 år sedan sades det att vi inte skulle ha någon gruv- och stålindustri kvar. Statliga pengar hjälpte LKAB och SSAB att nischa sig. I dag är LKAB marknadsledande och SSAB ett av världens mest lönsamma stålföretag, så lönsamt att de nyligen köpte en amerikansk konkurrent för samma belopp som Ford köpte Volvo Personvagnar för.

För Volvo Personvagnar och Saab Automobile väntar en oviss och besvärlig resa. Men långtifrån hopplös. Förutsatt att det finns intresserade ägare.

Att bilbranschen i dag befinner sig nära kollaps är inget argument för att ingen skulle vilja köpa de svenska bilmärkena. Branschen måste titta på lång sikt framåt.

En strimma av hopp finns i de nya, växande marknaderna. I år lär den sammanlagda bilförsäljningen i Brasilien, Ryssland, Indien och Kina bli lika stor som på världens största bilmarknad, den amerikanska. Är det någon marknad som exempelvis Volvo haft försäljningsframgångar på i år så är det den ryska.

I USA går det 900 bilar på 1 000 invånare. En mättad marknad. I västra Europa och Japan drygt 600. I Ryssland under 200, i Brasilien 130, i Kina 30 och i Indien inte ens 10 bilar per 1000 invånare.

Det visar vilken potentiell marknad som finns i de snabbväxande stora ekonomierna. Där växer också en allt större medelklass fram som inte nöjer sig med masstillverkade småbilar. Efterfrågan på mer sofistikerade fordon ökar. Enligt uppgifter i the Economist finns över 30 procent av världens rika i dessa länder – men bara 15 procent av världens lyxbilar.

Men det räcker inte med lyxiga modeller. Den som vill överleva bilkriget måste kunna möta framtidens miljökrav. Annars hotar en ekologisk katastrof. De nya ekonomierna väntas därför anamma exempelvis elbilar före USA och Västeuropa.

Den som utvecklar den gröna lite lyxigare premiumbilen kommer att ha ett viktigt försprång. Frågan är om Volvo Personvagnar och Saab Automobile tillåts ta den chansen.

Staten skulle kunna hantera bilindustrin på samma sätt som flygindustrin. Den svenska flygindustrin har av statliga Industrifonden under åren fått viktiga, långa utvecklingslån.

Liknande lån till bilindustrin skulle kunna ge omvärlden signalen att det här landet ställer upp med ett långsiktigt utvecklingsprogram för att utveckla framtidens gröna premiumbil. Om det vore av intresse.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.