Industriarbetarnas tidning

Upplagt Renault

1 december, 2008

Skrivet av

DA-ANALYS: Konkursmässiga Ford behöver pengar och bjuder därför ut Volvo till försäljning. Kanske är det dags för Renault att göra comeback.

I fjol vid den här tiden satt Volvo-ledningen och räknade in tidernas produktionsrekord. Aldrig hade som många Volvo-bilar sålts på ett år: 458 323 stycken.

I dag lade en konkursmässig ägare ut Volvo Personvagnar för försäljning.

Det kan svänga snabbt i bilbranschen.

2008 har varit ett omtumlande år för Volvo Personvagnar och dess anställda.

Medan Volvo-ledningen i fjol vid den här tidpunkten räknade in tidernas produktionsrekord stod det klart att USA:s ekonomi utgjorde en tickande bomb för svensk fordonsindustri.

Den sjunkande dollarkursen pressade ner resultatet för ett företag som Volvo Personvagnar som haft en fjärdedel av sin försäljning i USA. Oljepriset exploderade till följd av Irak-krig och stigande efterfrågan i Kina. Och nu i höst, efter det att Lehman Brothers försatts i konkurs, blåste finanskrisen upp till full orkan och försatte hela kreditmarknaden i ett tillstånd av panik. När bankerna drog in billånen var det proppen ur för en bilbransch som nu håller på att kollapsa.

Ett redan skruttigt Ford med usla finanser ställdes tillsammans med General Motors och Chrysler inför hot om konkurs och i dagarna återvänder de till den lagstiftande församling i Washington som gav dem en rejäl bakläxa förra veckan. Kom tillbaka när ni har något vettigt att presentera, löd politikernas beska maning till Volvos och Saabs ägare.

Inför återbesöket i Washington rensar Ford i portföljen och säger att nu ska Volvo säljas.

Ingen verkar egentligen överraskad.

Den Ford-familj av bilar som Volvo tillhörde – Premium Automotive Group – avvecklades i våras när indiska Tata köpte de gamla brittiska kronjuvelerna Jaguar och Land Rover. Därför var det bara en tidsfråga innan också Volvo såldes, trodde man.

Men det skulle bli svårare att sälja Volvo, sades det. Volvo var mer tekniskt integrerat i Ford än vad Jaguar och Land Rover var. Samtidigt rådde det förvirring om Ford verkligen ville sälja. Ingen visste egentligen vad Ford ville med Volvo. Satsa eller sälja? Volvo tvingades leva i ett strategi-vakum där färdriktningen var oklar. Och där inga pengar fanns till satsningar.

Vem vill nu ha Volvo? Vem vill köpa en biltillverkare som i år går med flera miljarder i förlust? Knappast någon av de stora japanska märkena Toyota och Honda. De köper inte upp andra bilmärken utan har hittills utvecklat egna. Koreanska Hyundai nämns ofta som spekulant liksom kinesiska biltillverkare eftersom de anes ha pengar och samtidigt sakna egna modeller av Volvos typ.

Av tyskarna är BMW och Mercedes konkurrenter och Volkswagen har eget premium-märke, Audi som tampas med Volvo i samma kundkrets. Fiat? Knappast. Italienarna har just tagit sig igenom en långvarig nära-döden-upplevelse och fick äntligen näsan över vattenytan innan krisen.

I Frankrike finns en möjlig uppköpare, Renault. Alltså det företag som dåvarande Volvochefen PG Gyllenhammar höll på att sälja till för femton år sedan.

Volvos personvagnar skulle passa i Renaults sortiment. Renault saknar nämligen den prestigemodell Volvo har ambitioner att vara.

Det finns en part som vill ha ett ord med i laget, AB Volvo som är delägare i varumärket Volvo.

AB Volvo – som tillverkar lastvagnar, anläggningsmaskiner, bussar, båt- och flygmotorer – lär se till att personbilarna inte hamnar hos en ägare som riskerar solka ner varumärket.

En intressant detalj: i AB Volvos lastvagnsdivision ingår Renaults lastbilar. Och Renault är dessutom största enskilda ägare i AB Volvo.

En annan intressant detalj: i Volvo Lastvagnar ingår japanska Nissans lastbilsdivision. Nissans personbilsdivision tillhör däremot, just det, Renault.

Varumärkesskyddaren AB Volvo skulle säkert vilja se Renault som ny ägare till personvagnarna. Personkemin fungerar redan. Kanske AB Volvo till och med skulle kunna vara med som minoritetsägare.

I så fall är det upplagt för en comeback av Renault och det skulle åtminstone roa en före detta aktör på åskådarplats, PG Gyllenhammar.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.