Industriarbetarnas tidning

GM ökar Saabs självständighet

20 januari, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: Med Saab som ett mer självständigt bolag vinner General Motors två saker. Man klär upp bruden. Och man slipper en massa omedelbara utgifter.

Härom veckan gick General Motors frispråkige vice ordförande Bob Lutz omkring och snackade om nedläggning av Saab, som om den vore både tänkbar och nära förestående.

Kanske det bara vare gamle vanlige Bob som slirade med tungan.

Eller också hade han åtagit sig rollen att skrämma upp svenska regeringen för att få loss lite statligt engagemang för Trollhättan.

GM har allt annat än Trollhättan att tänka på i dessa dagar.

Före den 17 februari ska bolaget presenterade en trovärdig affärsplan inför den amerikanska kongressen. Utan plan, inga amerikanska stödpengar. Och planen måste vara genomamerikansk, annars uteblir dollarstödet.

GM har mycket på att vinna på att sortera bort Saab från sin affärsplan.

Dels blir man av med ett utländskt bilmärke som kongressmännen inte har något som helst intresse av att stödja. Dels blir det lättare att få svenskt stöd.

General Motors borde verkligen vilja ha det svenska stödet och låta verksamheten puttra på ett tag. Efter några år kanske man kan sälja eller få in andra delägare.

Men då gäller det att klä bruden. Trollhättan erbjuds att få tillbaka utflugna utvecklingsresurser och dessutom tillverkningen av 9-5 modellen som skulle till tyska Rüsselsheim.

Alternativet vore nedläggning. Och det är ett sämre och mer kostsamt alternativ för GM i dag. Att lägga ner fabriker är dyrt. Knappast en oöverstiglig kostnad för företag med normalfylld kassa – men avskräckande dyrt för ett företag som springer till regeringar för att klara de löpande utgifterna.

Därför har GM allt intresse i dag av att klä upp bruden inför framtida gemåler. Svenska staten får gärna vara med och betala.

För Trollhättan innebär detta att fabriken ges en ny chans.

Det brukar ofta nämnas att Saab egentligen bara gått med vinst ett enda år och då som effekt av valutakursen. Vinståret inträffade när kronkursen sjunkit som djupast efter 90-talskrisen.

Men lika sant är att Saab misshandlats av sina ägare. Visserligen har både Wallenberg och General Motors varit långsiktiga ägare. Men de har samtidigt misslyckats med förnyelsearbetet och få fram fler modeller. Den kapacitet som finns i fabriken har inte utnyttjats. Fabriken kan tillverka minst 150 000 och så många bilar har aldrig producerats i Trollhättan.

Saab har varit en verksamhet på sidan om och som hållits under armarna tack vare den tekniska kompetens som stammar ur företagets rötter i flygteknologin. Något fokus har knappast riktats mot Trollhättan. Det kan ändras nu när man av allt att döma kommer att få åtnjuta större självständighet.

Men det behövs kapital. Att utveckla nya bilmodeller kräver mångmiljardsatsningar och därför måste nya ägare eller kompletterande delägare in i bolaget.

En sak till: bilarna måste kunna säljas också.

Om Saab integrerats mer i Opel hade det i längden varit dödsstöten för Saab. Samarbetet med Opel har tunnat ut Saabs karaktär som avancerat premiummärke. Vem köper en sådan Saab?

Bara med en lyxigare bil i världsklass kan Saab ta ut de priser som krävs för att finansiera en tillverkning som inte bygger på massproduktion och volymtänkande. Får Saab den chansen?

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.